Sida 1 av 1

Volvo 360GL 87:a B200F knackar, trimmad, E85 mm

Postat: fre 09 mar 2012, 10:25
av sabelström
Min bil knackar.

Teknisk info:
Standard B200F Block.
530topp planad, portad o dubbla ventilfjädrar.
H-kam med ställbart kamdrev.
Öppet luftfilter.
BTR.
E85.
Standard tändning o standard sprut.
Bredbandslambda.

Vad jag vet går inte tändningen ställa om, kommer inte ihåg nu om det är LE eller LH 2.2, men tror det är LU-jetronic.

Om jag inte kan ändra tändningen, är det kammen jag får skystera lite då? O om jag ska gör det ska jag vrida den med eller från motorns rotation?

Har en fundering till då jag mekar mycket med V8 så vet jag att den finns en ultimat tändningsinställning på alla cheva tex 36grader utan vakuum fullt öppen på bensindrift.
Har volvo något liknande?

Re: Volvo 360GL 87:a B200F knackar, trimmad, E85 mm

Postat: fre 23 mar 2012, 19:04
av sabelström
Uppdatering.

Knackandet fortsätter men har lite mer info nu.

Nya spridare 0 280 150 431, 346cc vid 3bar, Använder dom mer original btr på 2.5bar.
Luftmängdmätaren ändrad 13kugg.
Tändstiften jag har är BPR6E med 0,85mm gap.
Vakuum tomgång 900-1000rpm 9in/hg, 3000rpm 18in/hg, 5000rpm 20in/hg.
Komp 1:an 14bar, 2:an 13,8bar, 3:an 14,3bar, 4:an 14,6bar.
Vänt på kablarna till givaren på svänghjulet.

Bredbandslambdan visar typ 14,7 fortfarande, det bör den vell göra eller, för lambda 1 är vell fortfarande samma eller har jag det där helt om bakfoten?

Har inte kollat hur kammen är inställd, eller ventilspelt detta blir nästa sak om ingen har några andra idéer.

Re: Volvo 360GL 87:a B200F knackar, trimmad, E85 mm

Postat: mån 26 mar 2012, 13:20
av gnestakalle
Det är möjligen inte detta system du har för motorstyrning?

http://www.volvoforumsrepairs.org.uk/30 ... 0renix.htm

Mvh GK

Re: Volvo 360GL 87:a B200F knackar, trimmad, E85 mm

Postat: mån 26 mar 2012, 19:40
av sabelström
Japp, det ser ut att stämma :)

Re: Volvo 360GL 87:a B200F knackar, trimmad, E85 mm

Postat: tis 27 mar 2012, 17:11
av sabelström
Knackningarna verkar inte vara något allvarligt i allafall, ventilerna eller något, ljudet försvinner i alla fall när bilen blir varm och det var ju det tråden handlade om.

Fortsätter i denna tråd om min E85 konvertering: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 27&t=79840