Sida 1 av 1
Kylarfläkt volvo 440 Turbo -94
Postat: lör 03 mar 2012, 12:59
av s80
Hej,
Kan man testa kylarfläkten på ngt vis? Så att man ser om den funkar som den skall
Körde den varm och det rök lite ur kylaren dock inget läckage, så den är varm men kylarfläkten gick inte igång, och dessvärre har jag aldrig sett att den vart igång...under den relativt korta tiden jag haft bilen
Re: Kylarfläkt volvo 440 Turbo -94
Postat: lör 03 mar 2012, 15:09
av vetten
Du kan ju sätta ström direkt på fläkten, annars så brukar det kunna bildas oxid i kontakterna på kylaren sen så sitter det en givare på kylaren också. På min 480T så brukar inte fläkten gå igång förens vid ca 98 grader, vad stod din tempmätare på? Du ska ju kunna se det ganska bra på tempmätaren i färddatorn.
Om du låten bilen stå på tomgång tillräckligt länge så kommer den ju att bli så varm att fläkten går igång till sist, håll koll på tempmätaren bara så att den inte börjar koka, men den kan gå upp till ca 102 grader utan att det är någon större fara.
Re: Kylarfläkt volvo 440 Turbo -94
Postat: lör 03 mar 2012, 15:30
av s80
Jag körde en runda och motortempen låg bara på runt 70-80grader, men såg att det rök från kylaren lite granna,när jag gasa upp den när jag stog still.... kunde tyvärr ej lokalisera vart det kom från...kom i nedre regionen av kylaren ngnstans...men inget läckage alls vart det.
Hade läckage tidigare då slangklämman lossat (rostat sönder) den som går in i kylaren och kommer från vattenpumpen....Men den är bytt och systemet är nu tätt.
Är det normalt att det ryker lite granna eller vad kan det bero på?
Bilen står rätt mkt, kör inte alls mkt beroende på en del reperationer men nu till våren är det tänkt jag skall gasa lite med den:)
tacksam för tips och råd så att inget konstigt händer i framtiden:)
Re: Kylarfläkt volvo 440 Turbo -94
Postat: sön 04 mar 2012, 20:36
av s80
Har du ngt svar på det vetten? Kan det vara så att när det läckte kylarvätska så droppa det vid nedre delen av kylaren och det sitter kvar eller är lite blött där och när det blir varmt så ryker det lite..? Har sett att det är lite kylvätska där.....iaf imorrn skall jag byta kamrem:-)
Re: Kylarfläkt volvo 440 Turbo -94
Postat: sön 04 mar 2012, 23:22
av vetten
Du kanske borde provtrycka kylsystemet för säkerhets skull, jag har inte märkt att det skulle komma ut lite vatten så att det röker lite på mina 400-serie bilar som jag ägt, det kan ju vara ett litet läkage på någon cell trots allt antagligen i nederkant då. Om du har kört den varm så borde ju det vattnet som läckte ut tidigare dunstat. Det är klart att eftersom det är vinter och kallt nu så försvinner ju inte ev gamalt vatten lika snabbt, men ändå så tycker jag att det borde ha dunstat. Du skrev också att det rökte lite när du varvade upp den och då ökar ju både trycket och cirkulationen så att en liten läcka pyser ut en droppe då och då och sen när du stänger av så stannar ju vattnet och trycket sjunker så att den inte kommer ut något mer.