Sida 1 av 1

Toplocksbyte

Postat: tor 01 mar 2012, 16:57
av SebbeGS
Jo, vi har upptäckt att det antagligen finns bensin i kylarvattnet och misstänker då att toplockspackningen har gått sönder då, jag har en volvo 244:a från -78 med B21A motor, är det svårt att byta packningen själv?

Toplocksbyte

Postat: tor 01 mar 2012, 18:23
av Ravi
Nä inte alls

Re: Toplocksbyte

Postat: tor 01 mar 2012, 22:36
av SebbeGS
Så det är något man kan göra där hemma eller man behöver ha tillgång till en verkstad?

Re: Toplocksbyte

Postat: tor 01 mar 2012, 23:16
av Rådlös
En motfråga inställer sig genast: Har du gjort något liknande förut?

Någon gång skall ju vara den första, och i det här fallet så är det inte speciellt svårt, om man bara har lite hum om vad man gör. Vilket i förlängningen också ger svar på din fråga om det behövs en verkstad. Det gör det inte men det krävs en momentnyckel vid återmonteringen.

När man ändå håller på med detta, brukar det vara en god idé att byta kamrem och spännrulle samtidigt. Därför skall man ställa motorn i nolläge innan man börjar skruva bort något. Men vet du att det är en färsk ny kamren, så är det inte nödvändigt. Det vill säga: Nolläge är nödvändigt, men inte ny rem. Byter du ändå rem så skriv upp mätarställningen och spara den uppgiften.

Vid återmonteringen skall topplocket dras med momentnyckeln och till rätt moment. Det skall sedan efterdras när motorn har blivit varmkörd. Allt detta har en viss procedur och arbetsgång som finns beskrivet i flera trådar här på forumet. Även gällande dragmoment.

Känner du dig osäker på detta, så tag någon erfaren bekant till hjälp. Då får du samtidigt lära dig mer om det hela. Har du ingen sådan bekant inom din närhet och du ändå känner dig osäker, tala med en verkstad i stället. Det behöver absolut inte vara en dyr märkesverkstad. Även en liten kvartersverkstad klarar detta.

Toplocksbyte

Postat: tor 01 mar 2012, 23:20
av Ravi
Rådlös skrev:En motfråga inställer sig genast: Har du gjort något liknande förut?

Någon gång skall ju vara den första, och i det här fallet så är det inte speciellt svårt, om man bara har lite hum om vad man gör. Vilket i förlängningen också ger svar på din fråga om det behövs en verkstad. Det gör det inte men det krävs en momentnyckel vid återmonteringen.

När man ändå håller på med detta, brukar det vara en god idé att byta kamrem och spännrulle samtidigt. Därför skall man ställa motorn i nolläge innan man börjar skruva bort något. Men vet du att det är en färsk ny kamren, så är det inte nödvändigt. Det vill säga: Nolläge är nödvändigt, men inte ny rem. Byter du ändå rem så skriv upp mätarställningen och spara den uppgiften.

Vid återmonteringen skall topplocket dras med momentnyckeln och till rätt moment. Det skall sedan efterdras när motorn har blivit varmkörd. Allt detta har en viss procedur och arbetsgång som finns beskrivet i flera trådar här på forumet. Även gällande dragmoment.

Känner du dig osäker på detta, så tag någon erfaren bekant till hjälp. Då får du samtidigt lära dig mer om det hela. Har du ingen sådan bekant inom din närhet och du ändå känner dig osäker, tala med en verkstad i stället. Det behöver absolut inte vara en dyr märkesverkstad. Även en liten kvartersverkstad klarar detta.

:) :)

Re: Toplocksbyte

Postat: fre 02 mar 2012, 12:07
av SebbeGS
TAck :)

Re: Toplocksbyte

Postat: lör 03 mar 2012, 18:21
av TomClaesson
Jag kan rekommendera dig att införskaffa en verkstadshandbok, finns på t.ex mekonomen eller biltema. I en sån bok finns det mycket nyttig fakta och bra tips för den intresserade som vill veta mer.