Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daark
Hallå!

Har en 245 -90 med B230f som har börjat j*vlas...
Det hela började när jag skulle åka hemifrån. Då hade jag inge ström i batteriet och fick ta hjälp av kablar. Bilen startade och fungerade bra. Enda tills efter den uppnått arbetstemp? (mitten på mätaren) Då stänger den ner helt, och vill inte starta igen. Miljölampan började även lysa.

Fick bogsera hem den och provade med nytt batteri, gick igenom tänddelar så som tändkablar, tändstift (såg jätte bra ut..) Rotor, fördelare mm.
Tog en provtur och samma sak hände, den dog efter ca 5km och tempmätaren var i mitten... Men nu startar den efter den blivit lite kall efter ca en minut. Men dör efter kanske 500-700m. När bilen dör slås allting av. Som att man skulle vrida av nyckeln

Kollade felkoder och den säger 1-4-4 Ingen laddsignal från insprutningssystemet.
Har nollat koden flera gånger, även tagit bort batteriet...

Har kollat relät och lött om. Även byglat och kört pumparna konstant, Har även köpt ett nytt relä och samma problem uppstår.
Provade efter en runda att dra ur kontakten till LMM och bilen gick lite sämre så då kan man väl utesluta den? Provade även att koppla ur läges givaren till spjällhuset (eller vad den heter?) Har även kört självdiagnos på den men hjälp av felkodsavläsaren.
Har tagit bort och kollat några jord och putsat upp dom. (topplock-kaross och batteri-kaross, plus några små kontakter som satt i motorutrymmet)
Jag har även tagit upp CPU och den andra styrenhetens kontakter och kollat kablarna runt dom men inga synliga fel eller brott...
Startgas har sprutats runt om insug och ingen skillnad

Nu står det helt still och jag vet inte vad jag ska göra... Har kollat runt på nätet och jag hittar liknande fel men inget som är samma, och dom flesta är helt olika fel... Snälla hjälp!?!

MVH /daark
Ett prov med en annan bränslebox kan vara bra om du har möjlighet till det. På vilket sätt dör den, börjar den hacka och spotta eller på annat sätt, gärna lite mer detaljer.

Mvh GK
av daark
gnestakalle skrev:Ett prov med en annan bränslebox kan vara bra om du har möjlighet till det. På vilket sätt dör den, börjar den hacka och spotta eller på annat sätt, gärna lite mer detaljer.

Mvh GK

Har börjat funderat på bränsleboxen eller styrboxen och letar efter en liknande bil. Någon som läser detta kanske vet vilka årsmodeller som har/hade samma boxar?
När den dör är det som du skulle vrida av tändningen. Ingen host eller förvarning. Bilen går hur bra som helst när den väl går.
Har inget svar på årsmodeller eller annat, men det är viktigt att dom enheter du tänker sätta dit måste ha exakt samma Boschnummer som den gamla som du tar bort. Skriv därför upp dom numren redan nu så kan du sitta vid datorn och söka och behöver inte springa ut och kolla för varje objekt du hittar.
av daark
Rådlös skrev:Har inget svar på årsmodeller eller annat, men det är viktigt att dom enheter du tänker sätta dit måste ha exakt samma Boschnummer som den gamla som du tar bort. Skriv därför upp dom numren redan nu så kan du sitta vid datorn och söka och behöver inte springa ut och kolla för varje objekt du hittar.

Okej ska kika upp siffrorna! Tack och bock för tips!
av daark
Provade att ta bort kabeln till tempraturgivaren idag. Bilen gick som en förgasarmotor utan choke utan kabeln och bilen dog under körning fast mycket ''snabbare''...
Va iväg till en mekaniker och frågade efter lite tips och ideer och han trodde på svänghjulsgivaren eller tändmodulen. Så jag åkte iväg och köpte en ny svänghjulsgivare och vart samma resultat som tidigare. Alltså skit. Tror inte på att det kan vara tändmodulen heller...

Någon som vet om man kan ta lös bränsleboxen och be tillexempel en Volvo verkstad mäta eller kolla upp om den är hel, eller måste hela bilen in?
Om svänghjulsgivaren hade varit trasig, så hade du inte kunnat starta bilen. Det är den som ger signal till tänd- och styrenheten när och hur vevaxeln rör sig. Fungerar inte den så blir det aldrig någon "klarsignal" till styrenheterna. Det enda som hade fungerat är startmotorn, men det hjälper ju inte med bara den.
Jag har inte prövat detta, men visst måste du kunna ta lös tändenheten, den sitter på höger innerskärm. Det enklaste är om du köper en ny på skroten. OBS! Se till att den du köper har exakt samma detaljnummer. Skriv gärna upp det i förväg. Om du uthärdar och vill satsa på din originalenhet, så behöver du inte gå till en Volvoverkstad. För det första skulle dom inte laga den åt dig utan försöka sälja en ny till dig. För det andra blir det högst troligt billigare om du går till en bilelektrisk verkstad. Men även det är nog mer än vad skroten skulle begära.
daark skrev:
gnestakalle skrev:Ett prov med en annan bränslebox kan vara bra om du har möjlighet till det. På vilket sätt dör den, börjar den hacka och spotta eller på annat sätt, gärna lite mer detaljer.

Mvh GK

Har börjat funderat på bränsleboxen eller styrboxen och letar efter en liknande bil. Någon som läser detta kanske vet vilka årsmodeller som har/hade samma boxar?
När den dör är det som du skulle vrida av tändningen. Ingen host eller förvarning. Bilen går hur bra som helst när den väl går.
88b till 91 skall i alla fall vara samma, du kan även använda en box med 951 på slutet då det är den sista versionen av LHJ 2.4 bränslebox.

Mvh GK
av daark
Hallå...

Har nu fått ett ''nytt'' fel... va och grejade i kabelstamen vid bränslerelät. Och nu dör bilen men utan felkod...

Det som är mest skumt är att det kommer upp 1-1-1 på tvåans stift (tändning?) Och på sexans stift får jag ingen felkod alls... Det är helt svart.
Efter vi pillat med kablarna så dog bilen efter ca 30sec och man känner i relät att det ''stänger av''

Har letat på skrotarna i byn efter en ny bränslebox men det fanns ingen hemma. Dom kunde fixa fram en men det känns som det kan vara att kasta 1000kr i sjön om det inte är den, pga ingen retur på elektronik... Har inte heller någon som jag kan låna då det är andra siffror på boxarna.

Vi har nu börjat funderat på att det är kabelfel/brott/ärg någonstans... Eller? vad styr felkods dosan? och vad är den kopplad till? kan det vara ett brott till den?

Tacksam för hjälpen ni ger... börjar bli smått less nu!
Det verkar som om du skulle ha något glapp eller dålig kontakt någonstans och då är det bara noggrann felsökning som hjälper.

Mvh GK
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]