Sida 1 av 2
b230e
Postat: lör 04 feb 2012, 05:50
av joakim1992
tjenna har nu rasat motorn på min 245a en b230f år 90

men fick en motor av polaren dock en e motor är det mkt jobb för att få den att gå ge mig tips hur jag enklast gör:)
Re: b230e
Postat: lör 04 feb 2012, 06:31
av gnestakalle
Vad är det som rasat på din 230F? Är din polares motor en 230E eller äldre? Kan bli så pass enkelt att du bara behöver flytta över givare och sensorer, plugga spridarhålen i toppen på E-motorn samt ta insuget från din F-motor. Du får inte glömma att sätta dit impulsgivaren vid svänghjulet innan du sätter dit E-motorn. Kan ha glömt något men andra får väl fylla på. :)
Mvh GK
Re: b230e
Postat: lör 04 feb 2012, 18:28
av joakim1992
kolvringarna måste ha gott fullt med olja i cylindrarna XD det är en b230E 86a :)
Re: b230e
Postat: lör 04 feb 2012, 18:40
av Volvo264GLE
Har för mig att du inte kan sätta b230e motorn i en 90:a p.g.a. andra avgaskrav...
Så satsa på att få den befintliga motorn att fungera! (Förbehåller mig dock rätten att jag har fel)
Re: b230e
Postat: lör 04 feb 2012, 18:49
av joakim1992
jodu har rätt får inte det men struntar i det förtillfället får inte tag på någon annan motor så:/
Re: b230e
Postat: sön 05 feb 2012, 03:36
av gnestakalle
Om du gör som jag beskrivit så skall väl funktionen bli som en F-motor. Med dom viktiga sakerna flyttat från F-motorn så bör det funka, rätta mig om jag har fel.
Mvh GK
Re: b230e
Postat: sön 05 feb 2012, 11:15
av joakim1992
jo det kanske är enklast men vad menar du för sensorer ?:P
Re: b230e
Postat: sön 05 feb 2012, 11:35
av gnestakalle
Jag föreslär att du skaffar en Haynes rephandbok, finns hos Mekonomen, Biltema, eller lafri.se. Även skruvat.se har dom. Annars är det förut nämnda impulsgivare, tempsensorn som sitter under 3:ans insug och sen flyttar du insuget från F-motorn till E-motorn så blir E-motorn i princip en F-motor.
Mvh GK
Re: b230e
Postat: sön 05 feb 2012, 11:47
av joakim1992
okej:D lät faktist mkt lättare än att göra så jag tänkt innan men hur mkt effekt blire + - blir det om man byter till f insprutet? MVH joakim
Re: b230e
Postat: sön 05 feb 2012, 11:59
av gnestakalle
Om jag säger så här. Jag berättar hur du skall göra på smidigaste sätt. Om du vill köra den som E-motor kommer du att få knöka med att flytta kabelhärva eller bygga en ny sådan. En F-bestyckad motor är mer problemfri. Tror att E ger 131 Hk medan F ger 116 Hk. Sen kommer inte bilen genom besiktning med E-bestyckning.
Mvh GK