Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo230F
Ifjol bytte jag termostat utan att ge akt på hur den var vriden innan, men det har funkat
även om jag tyckt att den varit lite kärv ibland, tills nu då den inte öppnar alls när det är för kallt ute.

Jag ska nu byta termostat igen, och frågan är om det har betydelse hur termostaten är vriden i termostathuset?
(Vriden, ej vänd)
En del bilfabrikat är det ju noga med, därav min osäkerhet.

En 1989 med B230F
Senast redigerad av 2 Volvo230F, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det lilla hålet skall vara uppåt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Aldrig brytt mig om dedär och det har alltid funkar smärtfritt, men rent logiskt sett ska ju det lilla hålet vara så långt upp som möjligt som gk skrev för att undvika luftficka som kan orsaka att termostaten inte öppnar när den borde vid första upstart
av Volvo230F
Aha, ok det var bra att veta, tackar.

Hursomhelst så kanske det inte är termostaten som jäklas, jag misstänker nu en ispropp?

Historia: I måndags var det 20 minus, jag körde c:a 80kmh och efter c:a 1 mil går tempmätaren på rött och bilen kokar.
Jag står c:a 1 minut på tomgång varpå tempmätaren sjunker till normal igen och bilen slutar koka.
Tisdag onsdag och torsdag uppför sig bilen helt normalt.
Fredag vid minus 30 hinner jag köra c:a 3 km innan den kokar men den här gången
slutar den inte koka och jag blir stående. Jag kände på övre kylarslangen och den var varm ( och läckte lite vid termostathuset )
Glykolen är uppmätt att klara minst 40 minus, och har inte haft detta problem tidigare.

...och nu är det minus 35 och jag vill inte ut och skruva just nu...
av Rådlös
Ispropp och du har glykol? Det går inte ihop riktigt.
Är det alldeles nyligen du hällde i glykol? Teoretiskt kan man ju tänka sig att allt vatten inte har blivit blandat, men det är lite långsökt om du har använt bilen och fått lite "snurr" på vattnet. Det kan ju vara en slampropp också. Då är det rengöring och ny glykol som gäller.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Var den övre slangen bara varm eller var den het, den borde varit het. Om bara varm, byt termostat och sätt dit en ny tätning. Jag skriver tätning för det verkar som om en del har packning och andra exemplar har O-ring.

Mvh GK
av Volvo230F
Hmm, jag skulle nog snarast beskriva den som varm...och läckaget vid anslutningen på termostathuset
i samband med detta har jag inte sett tidigare. Om termostaten inte öppnar kanske det blir ett högre tryck i slangen så
att det pressas ut. Jag byter termostaten till att börja med.

EDIT:
Termostat bytt, allt funkar som det ska igen.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]