Hopplöst fel på en B230F
Postat: tor 26 jan 2012, 12:08
Hej På Er,
Jag har fått ett till synes hopplöst fel på halsen med min 245:a 89 års modell (Med B230F)
Jag har spenderat mycket tid på olika forum och har hittat snarlika beteende men ingen exakt träff. Därför gör jag ett försök på detta forum.
Symtom/observationer:
Bilen startar alltid bra!
Vid körning tvekar bilen. Upp till ca10% gaspådrag är allt frid och fröjd men ökar jag gaspådraget till 50%, tappar den kraften fullständigt. Håller jag kvar gasen vid 50% hämtar sig bilen efter ca 3-4 sekunder och börja dra iväg normalt. Jag har också noterat att bilen hickar till ibland. Ibland så ofta som vart 20 sekund. I bland är den lugn och gör det 1 gång i kvarten.
Oftast går bilen skapligt på tomgång men i bland (1 av 10) är den på gränsen till att stanna och Lamdalampan blinkar till.
Det skumma är att ovanstående fenomen inträffar med olika intensitet för varje gång jag använder bilen. Det händer i bland att bilen är i stort sett symtomfri. (ca 1 av 10 gånger)
Diagnosuttaget säger
Läge 2: 2-3-1 som tydligen indikerar att den adaptiva inte klarar av sitt jobb.
Läge 6: 1-1-1 : Inga problem med tändningen.
Vid besiktningen gick bilen igenom utan anmärkning (till min stora förvåning)
Värdena var enligt följande:
CO/K-värde: 0.1
CO 2500: 0.3
HC: 92
Lambda: 1.02
Följande är bytt på bilen:
Bränslepump
bränslepumpsrelä
LMM
Datorbox för motarstyrning
Rotor, Fördelare, tändkablar och stift.
Lamdasond
Spjällhusgivare
Tempgivare för motorstyrningen.
En polare som har en verkstad lade ett par timmar på felsökning utan att finna felet.
Han kunde dock konstatera följande
Bränsletrycket är OK, ca 3 bar med en halv bars ökning vid gaspådrag
Han hade ett diagnosinstrument som kopplades in vid styrboxen till motorn. Där kunde han konstatera att jordpunkterna var OK, alla värden såg rimliga ut, Lambda regleringen verkade till en början vara frusen men släppte efter en stund och började reglera. ( MEN det hör till saken att när han tittade på bilen hade den en av sina bättre perioder)
Det enda skumma var att insprutningstiderna visade 0ms. Eftersom motorn faktiskt var i gång så misstänkte han att det var något fel på diagnosinstrumentet.
Vidar har jag gått över alla slangar med startgas för att hitta läckor, dock utan resultat.
Kompressionen är utmärkt: 13bar på tre cylindrar och 12,5 på den fjärde.
Mina egna misstankar.
Kan det vara kallstartsventilen som bråkar /läcker?
Kan det vara skit i reglerventilen för bränsletrycket som göra att den tappar konceptet i bland?
Det är egentligen ganska oförsvarbart att lägga så mycket tid och pengar på en gammal bil men nu har det blivit en principsak. Jag ska banne mig hitta felet även om jag ska köpa mig en fungerande 240 och byta vart enda skruv och bricka. För övrigt är jag väldigt förtjust i bilen.
Är det någon som känner igen sig i felbeskrivningen eller har några idéer hur man går vidare är jag väldigt tacksam. Just nu känns det som jag famnar i blindo.
Jag har fått ett till synes hopplöst fel på halsen med min 245:a 89 års modell (Med B230F)
Jag har spenderat mycket tid på olika forum och har hittat snarlika beteende men ingen exakt träff. Därför gör jag ett försök på detta forum.
Symtom/observationer:
Bilen startar alltid bra!
Vid körning tvekar bilen. Upp till ca10% gaspådrag är allt frid och fröjd men ökar jag gaspådraget till 50%, tappar den kraften fullständigt. Håller jag kvar gasen vid 50% hämtar sig bilen efter ca 3-4 sekunder och börja dra iväg normalt. Jag har också noterat att bilen hickar till ibland. Ibland så ofta som vart 20 sekund. I bland är den lugn och gör det 1 gång i kvarten.
Oftast går bilen skapligt på tomgång men i bland (1 av 10) är den på gränsen till att stanna och Lamdalampan blinkar till.
Det skumma är att ovanstående fenomen inträffar med olika intensitet för varje gång jag använder bilen. Det händer i bland att bilen är i stort sett symtomfri. (ca 1 av 10 gånger)
Diagnosuttaget säger
Läge 2: 2-3-1 som tydligen indikerar att den adaptiva inte klarar av sitt jobb.
Läge 6: 1-1-1 : Inga problem med tändningen.
Vid besiktningen gick bilen igenom utan anmärkning (till min stora förvåning)
Värdena var enligt följande:
CO/K-värde: 0.1
CO 2500: 0.3
HC: 92
Lambda: 1.02
Följande är bytt på bilen:
Bränslepump
bränslepumpsrelä
LMM
Datorbox för motarstyrning
Rotor, Fördelare, tändkablar och stift.
Lamdasond
Spjällhusgivare
Tempgivare för motorstyrningen.
En polare som har en verkstad lade ett par timmar på felsökning utan att finna felet.
Han kunde dock konstatera följande
Bränsletrycket är OK, ca 3 bar med en halv bars ökning vid gaspådrag
Han hade ett diagnosinstrument som kopplades in vid styrboxen till motorn. Där kunde han konstatera att jordpunkterna var OK, alla värden såg rimliga ut, Lambda regleringen verkade till en början vara frusen men släppte efter en stund och började reglera. ( MEN det hör till saken att när han tittade på bilen hade den en av sina bättre perioder)
Det enda skumma var att insprutningstiderna visade 0ms. Eftersom motorn faktiskt var i gång så misstänkte han att det var något fel på diagnosinstrumentet.
Vidar har jag gått över alla slangar med startgas för att hitta läckor, dock utan resultat.
Kompressionen är utmärkt: 13bar på tre cylindrar och 12,5 på den fjärde.
Mina egna misstankar.
Kan det vara kallstartsventilen som bråkar /läcker?
Kan det vara skit i reglerventilen för bränsletrycket som göra att den tappar konceptet i bland?
Det är egentligen ganska oförsvarbart att lägga så mycket tid och pengar på en gammal bil men nu har det blivit en principsak. Jag ska banne mig hitta felet även om jag ska köpa mig en fungerande 240 och byta vart enda skruv och bricka. För övrigt är jag väldigt förtjust i bilen.
Är det någon som känner igen sig i felbeskrivningen eller har några idéer hur man går vidare är jag väldigt tacksam. Just nu känns det som jag famnar i blindo.