Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OscarC
Tjenare tjenare.
Nobben själv är i farten igen :)

Tänkte kolla om ni vet något om hur man trimmar med K-jet.
Har en B23e på 136hk och vill få upp den till dryga 160-170hk :)

Det enda som är gjort än så länge är att blocket har fått nya ramlager och kolvringar.
Har en 531 topp liggandes men vill helst spara den till ett turboprojekt som jag ska börja med efter det här ;)

All fakta om trim är mer är välkommet. Har själv tillgång till svarv mm.

Mvh Oscar C
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Har du svarv är det bara att börja nöta på svänghjulet ^^ Plocka bort 3-5kg så blir motorn mycket roligare ;)

531 toppen får du inte dit, såvida du inte råkar ha en sällsynt 531 med spridarhål, men då ska du lägga undan den och spara 10-20 år så blir du rik ;)

Men börja med avgassystem, ett schysst grenrör skadar inte, och 2,5" resten. Sedan en roligare kam, du har väl A i din nu. En V, VX, VX3 eller helst R eller H så blir de roligare.

Fixa ett sportfilter

Sen beror det ju på hur långt du vill gå, men annars är det nu dags att börja greja med toppen. En planing, typ 2mm, och portning är ett måste om man vill längre. Större ventiler ger bra skjut också. En matchportning av insuget samt lite allmän filning.

Sen får du börja leka med soppan. Svårast av allt är att ställa in sprutet så det blir korrekt. Man får schimsa bränsletrycksregulatorfjädern för att få högre tryck, annars har jag en teori om att man borde kunna sätta på en extern regulator på soppareturen och ställa på trycket lite på den vägen. Det är ett jävla krabb att schimsa den där fjädern, för den siter på baksidan av luftmängdmätaren under insug å allt.

Är väl typ de jag kom på nu, sen går det ju alltid att fortsätta mer... Plenumspjäll, nira, evo topp :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Hilmer
En bra start är att ställa tändningen rätt, ska stå på 5 grader föd vid 700v/m, OM du nu har 136hks versionen med 405-topp och K-kam.
Extrarktorrör 4-2-1 plus 2,5" fullflödessystem.
Och sen bör ju givetvis resten vara rätt injusterat och i gott skick.

Om du har motorn i delar så är det ju till att "vikta" hela motorn, finns att läsa om detta om man söker på nätet.
VOC-motorerna brukar man ju kunna skrämma upp till runt 160-170hk bara genom att motorn är fräsch, viktad och rätt justerad i tändning och insprutning.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Hilmer skrev:En bra start är att ställa tändningen rätt, ska stå på 5 grader föd vid 700v/m, OM du nu har 136hks versionen med 405-topp och K-kam.

Om du har motorn i delar så är det ju till att "vikta" hela motorn, finns att läsa om detta om man söker på nätet.
VOC-motorerna brukar man ju kunna skrämma upp till runt 160-170hk bara genom att motorn är fräsch, viktad och rätt justerad i tändning och insprutning.
136 är väl standardversionen med 398? de med 405 har väl 140 och motorn i glt -80 om jag inte minns fel, samt gt, med h-kam hade väl 145.
Användarvisningsbild
av Hilmer
bensinskalle skrev:
Hilmer skrev:En bra start är att ställa tändningen rätt, ska stå på 5 grader föd vid 700v/m, OM du nu har 136hks versionen med 405-topp och K-kam.

136 är väl standardversionen med 398? de med 405 har väl 140 och motorn i glt -80 om jag inte minns fel, samt gt, med h-kam hade väl 145.

79-80 = 405-topp/H-kam/140hk
81-83 = 405-topp/K-kam/136hk
1984 = 398-topp/A-kam/129hk
av OscarC
Tack så mycket för hjälpen :D
Bilen är från 83 så det satt en 405 topp på den när jag började skruva. Sen lämnade jag in den för planing 1mm, men han som gjorde tog 0,5mm på kamaxelsätena också så då blir ju toppen helt oanvändbar :-(O)
Men då hittade jag en fräsch 531-topp med VX3-kam för en billig peng så jag tog den och hoppades att den skulle passa men det kommer den inte och göra då eller? så det är väll bara och leta vidare efter en 405- eller en 398-topp om inte någon har en liggandes och vill bli av med den? :)
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]