Sida 1 av 1

vilken glykol ska man ha i volvo 240

Postat: sön 13 nov 2011, 13:40
av tobberebel
Hej

Har en volvo 240 1988 gl och jag undrar vilken glykol ja ska ha i den :O finns ju en jävla massa färger :O

Någon som vet vilken ja ska ta ?

mvh tobbe

Re: vilken glykol ska man ha i volvo 240

Postat: sön 13 nov 2011, 14:22
av gnestakalle
Du kan ha vilket som, etylenglykol är giftig och billigare medan propylenglykol är mindre giftig och vanligtvis lite dyrare. Finns ingen absolut färgkod så det blir till att läsa sig till vad flaskan innehåller. Det är inte helt bra att blanda de olika sorterna men vad jag förstår ska du tömma systemet, eller hur? Använder själv Biltemas billiga i röd dunk, tror vätskan är blå.

Mvh GK

Re: vilken glykol ska man ha i volvo 240

Postat: sön 13 nov 2011, 17:18
av tobberebel
gnestakalle skrev:Du kan ha vilket som, etylenglykol är giftig och billigare medan propylenglykol är mindre giftig och vanligtvis lite dyrare. Finns ingen absolut färgkod så det blir till att läsa sig till vad flaskan innehåller. Det är inte helt bra att blanda de olika sorterna men vad jag förstår ska du tömma systemet, eller hur? Använder själv Biltemas billiga i röd dunk, tror vätskan är blå.

Mvh GK
Japp hade tänkt det... å nu är det ju snart massa minusgrader å så å då måste man ju ha lite glykol i så det inte fryser :P

Re: vilken glykol ska man ha i volvo 240

Postat: sön 13 nov 2011, 19:57
av Rådlös
Du måste ha glykol året om även om du enbart kör din bil i tropikerna. Glykol innehåller rostskddsmedel och utan det bryter du ner din motor till en rostig skrotklump om du inte har glykol.

Re: vilken glykol ska man ha i volvo 240

Postat: sön 13 nov 2011, 22:15
av tobberebel
Rådlös skrev:Du måste ha glykol året om även om du enbart kör din bil i tropikerna. Glykol innehåller rostskddsmedel och utan det bryter du ner din motor till en rostig skrotklump om du inte har glykol.

japp har kört på den gröna

Re: vilken glykol ska man ha i volvo 240

Postat: sön 13 nov 2011, 23:32
av gnestakalle
Jag vet inte hur andra gör men jag själv brukar tömma ut den gamla kylvätskan varefter jag fyller enbart vatten och kylarrens. Jag kör sen några mil varefter jag tömmer igen och sedan fyller jag den nya antifrysblandningen.

Mvh GK