Sida 1 av 1

Volvo 240 B230F Hög hc-halt samt tomgång orolig.

Postat: tis 08 nov 2011, 23:27
av maanii
Hej!

Behöver lite tips/hjälp!
Jag var och besiktade bilen igår 7/11 och fick en 2:a, det var HC HALT (262) för hög.
Man har ju läst runt lite på forumet och blir inte klok.
Vad kan felet vara eller det mest sannolika?
- Katalysator?
- Lamda?
- Ventiltätningar?

Ska bara tillägga att jag nyss gjort en service på bilen, olja+filter,tändstift,luftfilter.
Provade för några månader sen att blanda i entanol i tanken och då började lamda lampan lysa, tog bort felkoden och lampan lyser inte.
Bilen är en Volvo 240GL - 89 B230F 17000mil, välservad etc.etc

Väldigt tacksam för svar!

MVH Sebastian

Re: Volvo 240 B230F Hög hc-halt samt tomgång orolig.

Postat: ons 09 nov 2011, 00:32
av Rådlös
Hur hög blandprocent med etanol hade du? Vad sa felkoden?
Vid fel på katalysatorn eller fel lambdavärde skall du få nya felmeddelanden och tänd motorlampa. Får du det? Ventiltätningar kan ju naturligvis bli slitna, men på en bil som bara har gått 17000 mil??? Knappast.
Högt HC innebär hög halt av oförbrända kolväten i avgaserna. Jag skulle nog leta felet i tändsystemet till att börja med. Har du kollat efter nya felkoder?

Re: Volvo 240 B230F Hög hc-halt samt tomgång orolig.

Postat: ons 09 nov 2011, 00:35
av gnestakalle
Kan även vara läckor i luftslangar eller insugspackningen. Kontrollera luft och vakuumslangar samt insugspackning och glöm då inte att kolla om den packningen läcker på undersidan. En god hjälp vid läcksökning är startspray som du sprayar runt slangar och packning, när motorvarvet stiger har du hittat en läcka.

Hur mycket E85 fyllde du?

Mvh GK

Re: Volvo 240 B230F Hög hc-halt samt tomgång orolig.

Postat: tor 10 nov 2011, 23:30
av maanii
Jag tankade i 70%bensin samt 30%etanol.
Det har inte tänds någon motorlampa eller någon felkod.
Då ska jag alltså börja med luftläckor samt tändsystem och byte av olja.

Tusen tack för svar!
jag återkommer när jag kollat på bilen.

MVH Sebastian

Re: Volvo 240 B230F Hög hc-halt samt tomgång orolig.

Postat: tor 10 nov 2011, 23:43
av Rådlös
30% etanol borde din motor ha klarat utan problem. Det är ungefär vad alla bilar med insprutning och katalysator klarar, minst. Några klarar mer utan åtgärd. Styrdatorn måste ju ha ett reglerområde för att kunna hålla Lambda 1 i alla upptänkliga och oförutsedda situationer. Dom här 30% ligger inom det området.
Huvudorsaken till ditt fel är nog inte att hitta i etanolbränslet i alla fall. Hoppas du finner det verkliga felet och kan fixa det. Sedan kan du återuppta blandtankningen igen.