Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Nu skriver jag igen. Jag håller på att byta förgasare + insug till min 240 med B230K-motor. Jag har ett antal frågor.

1. Var ska jag fästa röret från EGR? Det finns inget ställe på det nya insuget där röret passar.

2. Det är automatlåda och vajern som väl är kickdownvajer passar inte riktigt i snurrgrejen. Är det väldigt noga med att få den exakt rätt eller kan jag göra ett bonnfix så att den bara hänger med runt liksom?

3. Det är väldigt mkt slangar som blir över, det är helt ok för min del, men det ska väl vara en kvar som jag fick svar på sist jag frågade. Vilken var det?

Det vore väldigt bra om ni kunde hjälpa mig. Jag blir evigt tacksam.

Pelle.
Egr-röret kan du plugga alternativt ta bort hela systemet (får man ej göra för bilprovningen men eftersom de ej längre kollar egr....)
Vieren och gasrullen kan du väl hitta på skroten, annars får du förlänga den på lämligt sätt vilket kanske inte är så lätt.
Du ska ha vaccum till tändning och eventuell egr-system.
Bild

Bild

Kanske kan vara liite till hjälp. Bilder på min 244:a med b230K block och pierburgförgasare.

Kasta alla vacuumslangar från k-insuget och luftburken förutom den vita, som går till vacuumsensorn till tändningen.

Vilket EGR rör är det du menar? Slangen som går över ventilkåpan? Den går i alla fall till luftburken.

Röret som går från grenröret och bakom blocket kommer jag inte ihåg vart den tar vägen riktigt... Men jag har för mig att det ska finnas en anslutning, ja tror inte jag pluggade den.

Du får tillverka ett litet fäste till tomgångskontakten och fästa på lämpligt sätt. Jag svetsade dit ett litet plattjärn vid rullen.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]