Sida 1 av 1

Vilken glykol kan jag köpa? B19

Postat: tis 25 okt 2011, 17:37
av Bustamente
Ännu en dum fråga från mig. Jag tänkte byta kylvätskan eftersom jag ägt bilen i 2 år och inte vet när tidigare ägare bytt. Problemet är att jag hört att man ska ha rätt glykol. Fel färg kan vara skadligt för bilen säger dom. Jag har sökt runt men ingen nämner vilken glykol man ska ha i en Volvo 240. Det sitter en B19 i bilen om det gör någon skillnad. Instruktionsboken säger "Volvos frostskyddvätska" Men det måste ju funka med nån billigare?

Re: Vilken glykol kan jag köpa? B19

Postat: tis 25 okt 2011, 19:27
av Rådlös
Det finns några långa trådar om det här. Vi tar det omigen, för det tål att upprepas.
Det finns i huvudsak två typer av glykol. Förhållandevis billig, etylenglykol som är tämligen giftig. Och så finns det propylenglykol som är dyrare men nästan harmlös. Dock ingen hälsodryck.
Det finns ingen gällande färgkod för dom olika glykolerna. Dom kan ha vilken färg som helst. (Tillverkaren väljer) Dom går att blanda och dom behåller sin frostskyddande uppgift, men man kan inte mäta var lägsta köldpunkten ligger. Den blandade glykolen blir brun och många kan missuppfatta det som rost. Obekräftade rykten säger också att det kan bildas slamklumpar i blandad glykol.
Några biltillverkare säger att deras bilar skall ha propylenglykol, bl.a Scania. Men det handlar nog mer om miljöpolicy än att just deras motorer skulle kräva just det ena eller det andra. (Min hypotes)
När Volvo Penta säljer glykol till båtmotorer* så är det etylenglykol. Det är högst troligt att det är samma på bilsidan. Vill man veta mer exakt så har varje tillverkare eller i t.ex fallet Volvo, återförsäljare ett produktdatablad och ett säkerhetsdatablad till sin produkt. Där skall man få reda på vilken typ av glykol det är som man avser att köpa. Bladen finns på nätet. Gå in på återförsäljarens eller fabrikatets sida och sök vidare där.
Man skall byta kylarvätska efter en viss period. Hur lång denna period är, vet jag inte. Förmodligen är den längre än vad tillverkarna vill låtsas om bara för att få sälja mer. Men det går att mäta lägsta köldpunkten som den aktuella blandningen klarar. Större bensinstationer brukar kunna bjuda på den servicen. Annars kan du vända dig till en mindre "kvartersverkstad" för hjälp. Den rostskyddande förmågan brukar dock avta genom åren, så av det skälet kan det vara en god idé att byta regelbundet. Så gör en sådan test och häll på ren glykol om det behövs och finns plats. Högst troligt är det etylenglykol i din motor. Den är billigare och vanligast. Mig veterligt finns det inga direktiv för Volvo att välja den ena eller den andra glykolsorten. I alla fall inte när B19-motorer var dagsaktuella. Skriv upp vilken typ av glykol du hällde i och spara uppgiften för framtiden.

*Glykol i båtmotorer? Dom går väl inte att använda när det är is och kallt? :shock: Moderna båtmotorer har så kallad färskvattenkylning. Alltså glykolblandat vatten i motorblocket och en värmeväxlare där det strömmar igenom sjövatten för kylning. Dels måste dom ha glykol för rostskyddet, men också för fryskydd när båten ligger uppe på land för vintern.

Ett tillägg: Att det heter Volvos Frostkyddsvätska betyder inget särskillt. Det är samma etylenglykol i deras dunkar som dom andra försäljningsställena. Det enda som skiljer från andra är Volvos etiketter på på dunkarna.

Re: Vilken glykol kan jag köpa? B19

Postat: tis 25 okt 2011, 22:06
av Bustamente
Ok. Tack för förklaringen. Då köper jag den på biltema. Det verkar vara blå etylenglykol. Det ska va 9,5 liter, det låter sjukt mycket...

Re: Vilken glykol kan jag köpa? B19

Postat: tis 25 okt 2011, 23:49
av Rådlös
9,5 liter är hela kylsystemet. Du behöver bara hälften glykol, alltså 4,7 liter ungefär. Resten är rent vatten.

Re: Vilken glykol kan jag köpa? B19

Postat: ons 26 okt 2011, 21:17
av Rådlös
En tanke kom upp för mig, du har väl inte misstolkat detta med koncentrerad och färdigblandad glykol?
Ett prisexempel från ett reklamblad framför mig här säger 50 kr/lit för koncentrerad glykol och 40 kr/lit för färdigblandad. Om man antar att den färdigblandade är 50% glykol och 50% vatten, som är den maximala blandningen (mer glykol vänder på temperaturskalan och lägsta köldpunkten går upp mot nollstrecket igen). Då blir det ju så att man betalar 20 kr/lit för vatten! Så om det var detta du hade tänkt dig när du sa 9,5 liter, så får du ändra dig. Köp bara 5 liter koncentrerad glykol, allt går inte åt men man får bara hela förpackningar. Blanda 4,7 liter glykol med lika mycket vatten och häll i.
Det förekommer att det strular med den sista skvätten. Den får inte plats, upptäcker man. Detta kan bero på att kupévärmeelementet inte går att fylla. Det kan bildas en luftbubbla där när man tömde ut den gamla kylarvätskan. Häll då i så mycket som går i expansionskärlet. Öppna värmereglaget på fullt, kör motorn någon minut eller så. Parkera i en uppförsbacke, men låt motorn gå. Ju brantare uppförsbacke, dessbättre. Häll i resten av glykolblandningen.
Den lilla slatten du fick över, 3 dl, kan du spara för att kompletteringsfylla om det behövs. Något lite kanske ångar ut genom årens lopp? Tänk då på 50%-blandningen vatten/glykol. Så du har tillgång till 6 dl färdig kylvätska.

Re: Vilken glykol kan jag köpa? B19

Postat: tor 27 okt 2011, 21:08
av Bustamente
Tack igen. Nej jag förstod att det var 9,5 liter färdigblandad som menades...