Plötslig effektförlust 240 -88B
Postat: sön 23 okt 2011, 00:57
Halloj! Liten undring här
Var precis ute och åkte med min kära 240. Vid en acceleration noterade jag plötsligt att motorn inte svarar som den brukar. Tycker att bilen är förhållandevis rapp för att vara 240, men inte nu. Körde hem och kollade felkoder. Fick upp 1-4-3 ( knackgivarsignal ) för tändningen och 1-3-3 ( spjällkontakt tomgångsläge ) för bränslesystemet.
Knackgivarfel förklarar ju plötslig effektförlust om systemet går in i "back-up-läge". Men frågan är varför detta kom upp... Finns det något fel som går att relatera till dessa två felkoder, eller är det kanske något annat elektriskt som påverkat systemet temporärt och en enkel nollning av koder är botemedlet? Tomgångskontakten verkar ju fungera för motorn går så fint ner på tomgång ( om nu kontakten har med tomgång att göra ) och motorn motorbromsar precis som innan.
Jag noterade även att dioden gav ett svagt sken när väljarkabeln var ansluten till tändningsuttaget, vilket är en aning oroväckande... Det har jag inte sett tidigare men detta var också första gången jag kollade felkoder i mörker så det kan ha varit så tidigare.
Jag har under en tid haft problem med att hastighetssignalen försvinner. Hastighetsmätaren fungerar konstant och klockrent, men när jag kört motorväg under en lite längre tid så verkar styrsystemet tappa signalen ( felkod 1-4-4 ), och tomgången blir då förhöjd. Har kollat efter glapp och kontrollmätt utan resultat.
Så vad tror ni, något glapp som tillfälligt satt systemet ur spel eller är det något annat som kan ge dessa symptom?
Var precis ute och åkte med min kära 240. Vid en acceleration noterade jag plötsligt att motorn inte svarar som den brukar. Tycker att bilen är förhållandevis rapp för att vara 240, men inte nu. Körde hem och kollade felkoder. Fick upp 1-4-3 ( knackgivarsignal ) för tändningen och 1-3-3 ( spjällkontakt tomgångsläge ) för bränslesystemet.
Knackgivarfel förklarar ju plötslig effektförlust om systemet går in i "back-up-läge". Men frågan är varför detta kom upp... Finns det något fel som går att relatera till dessa två felkoder, eller är det kanske något annat elektriskt som påverkat systemet temporärt och en enkel nollning av koder är botemedlet? Tomgångskontakten verkar ju fungera för motorn går så fint ner på tomgång ( om nu kontakten har med tomgång att göra ) och motorn motorbromsar precis som innan.
Jag noterade även att dioden gav ett svagt sken när väljarkabeln var ansluten till tändningsuttaget, vilket är en aning oroväckande... Det har jag inte sett tidigare men detta var också första gången jag kollade felkoder i mörker så det kan ha varit så tidigare.
Jag har under en tid haft problem med att hastighetssignalen försvinner. Hastighetsmätaren fungerar konstant och klockrent, men när jag kört motorväg under en lite längre tid så verkar styrsystemet tappa signalen ( felkod 1-4-4 ), och tomgången blir då förhöjd. Har kollat efter glapp och kontrollmätt utan resultat.
Så vad tror ni, något glapp som tillfälligt satt systemet ur spel eller är det något annat som kan ge dessa symptom?