Uppstartsproblem b230 LH 2.2
Postat: ons 21 sep 2011, 12:56
Hej!
Igår var det dags för ett första uppstarsförsök av min turbokonverterade 240 med LH 2.2, jag har gått igenom motorn helt med nya lager, kolvar, stakar, kolvringar och packningar. Därför har jag även haft isär ungefär allt som går att ha isär, så detta kan ni ha i baktanke när ni funderar över mitt problem. Alla fel är möjliga så det är bara att häva ur sig allt man kommer på som kan vara galet
Nu till problemet.
När vi försökte starta så verkar det som att tändningen är helt off. fick fram ett par smällar men mer än så blev det inte.
Kollade genast tändningen och vi hade knista på alla stift.
Provade att använda startgas men det gjorde ingen skillnad.
Kollade så att tändkablar var rätt monterade.
Vi började kolla på om fördelaren stod fel, vi nollade motorn och nillade rotorn efter ett litet streck i fördelaren som pekade mot ettans cylinder ungefär. Någon som vet om detta är rätt eller om rotorn skall peka åt något annat håll?
Har sedan även funderat på svänghjulet, eftersom jag har LH 2.2 med allgivare i fördelaren så tänkte jag att det inte spelar någon roll hur jag monterar svänhjulet, är jag helt ute och cyklar här?
Vad har vi mer som kan orsaka att tändföljden är fel.
Behöver er hjälp med att komma framåt i felsökningen och uppskattar alla tankar och ideer!
Någon mer info ni vill ha så är det bara att fråga.
Tack på förhand!
Igår var det dags för ett första uppstarsförsök av min turbokonverterade 240 med LH 2.2, jag har gått igenom motorn helt med nya lager, kolvar, stakar, kolvringar och packningar. Därför har jag även haft isär ungefär allt som går att ha isär, så detta kan ni ha i baktanke när ni funderar över mitt problem. Alla fel är möjliga så det är bara att häva ur sig allt man kommer på som kan vara galet

Nu till problemet.
När vi försökte starta så verkar det som att tändningen är helt off. fick fram ett par smällar men mer än så blev det inte.
Kollade genast tändningen och vi hade knista på alla stift.
Provade att använda startgas men det gjorde ingen skillnad.
Kollade så att tändkablar var rätt monterade.
Vi började kolla på om fördelaren stod fel, vi nollade motorn och nillade rotorn efter ett litet streck i fördelaren som pekade mot ettans cylinder ungefär. Någon som vet om detta är rätt eller om rotorn skall peka åt något annat håll?
Har sedan även funderat på svänghjulet, eftersom jag har LH 2.2 med allgivare i fördelaren så tänkte jag att det inte spelar någon roll hur jag monterar svänhjulet, är jag helt ute och cyklar här?
Vad har vi mer som kan orsaka att tändföljden är fel.
Behöver er hjälp med att komma framåt i felsökningen och uppskattar alla tankar och ideer!
Någon mer info ni vill ha så är det bara att fråga.
Tack på förhand!