Sida 1 av 1

Varvtals problem?

Postat: mån 19 sep 2011, 18:22
av flux110
Hejsan,

Har en Volvo 440 -96 med en B18 U motor körd 43000km en gammal man som köpt den splitter ny och kört väldigt lite.

Problemet

Då bilen kall startas så fungerar allt fint. Då bilen varm startas (kört en lång sträcka så motorn är varm) fungerar allt fint. Men problemen uppstår då man kört en lång sträcka och stänger av bilen och låter den stå 10-15min så att motorn hinner kylas av men ändå inte är kall.

Den går då att starta och då man lägger i 1:an och trycker på gasen går varvtalet upp till 2000rpm och därefter dör motorn bort och man måste starta den igen mhv. start motorn. Om man inte lägger i växeln utan bara trycker på gasen så varvar den upp till 3000rpm och sjunker tillbaka till 2000rpm och lämnar där vid tomgång.

Har någon upplevt något liknande tidigare? Misstänker att det är nåt fel med kylsystemet eller med tändningen..

Re: Varvtals problem?

Postat: mån 19 sep 2011, 19:01
av flux110
Har sett att det är endel som har problem med bränslepumpen i liknande fall... Om det är fallet här också hur kommer det sig att den kallstartar och varmstartar utan problem? :)

Re: Varvtals problem?

Postat: mån 19 sep 2011, 19:40
av flux110
eller kylvattentemperaturgivaren eller tomgångs relät..

Hur funkar kylvattentemperaturgivaren rent teoretiskt? Har någon ett flödesschema?

Re: Varvtals problem?

Postat: ons 21 sep 2011, 01:05
av gnestakalle
Bränslereläet kan vara boven, beror i så fall på kallödningar i detsamma.

Mvh GK

Re: Varvtals problem?

Postat: ons 21 sep 2011, 16:58
av flux110
gnestakalle: Hur fungerar bränslereläet på 440? :)

Re: Varvtals problem?

Postat: tor 22 sep 2011, 03:01
av gnestakalle
Nu är jag ingen kännare av 400-modellerna, mitt svar var allmänt vad som kan vara felet med sådana symptom. Rent allmänt funkar ju ett relä så att reläet får en impuls med låg ström som aktiverar en elektromagnet som drar till sig ett fjädrande bleck och sluter en krets där en betydligt högre ström flyter och förser pumpen med drivström.

Mvh GK

Re: Varvtals problem?

Postat: tor 22 sep 2011, 21:42
av flux110
Jo det känner jag till men pumpen aktiveras ju också vid kall/varm start? Och då är det inga bekymmer, kan inte riktigt komma underfun med varför räleet bara skulle bråka vid ljummen start och inte helatiden isåfall.. ??:-/

Re: Varvtals problem?

Postat: tor 22 sep 2011, 23:55
av vetten
Börja med en rengöring av alla kontaktstycken som du kan hitta under motorhuven och se till att dom också sitter ordentligt ihop, ja och gärna reläerna också då jag vet att det har gjort underverk på många av våra bilar så det är absolut värt att testa.

Oxiden i kontakter är en jättebov på dom flesta nyare bilmodeller ?:-/