Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#569854
Rådlös skrev:Bensinskalle: En fråga från oss nyfikna som vill veta mer, du har alltså använt en sådan här ringnyckel med låt oss säga "hög vinkel" som utgångsmaterial till ditt verktyg och smide?
Bild

Inte en sådan här mer rak vinkel?
Bild
Nepp det är i princip helt hemmasmide hela grejen ;)

Jag tog en 24mm hylsa, kapade bort delen med "splines", svetsade fast den biten i ett rör som passade runt ( drog en sträng hela vägen runt hylsa+rör på undersidan för att det ska hålla ihop. Röret går sedan upp en bit, det är det som gör själva "försänkningen" av hylsan. Överflödigt material kapade jag bort så att det bara blev en bit kvar av röret som går högre än hylsan. I den biten av röret svetsade jag dit det rör som man håller i ( handtaget ). Jag gjorde en liten böj på handtaget istället för att bygga röret högre så det blir mindre konstiga vridningar och liknande belastningar. Sedan fick jag förstärka just den biten av röret som handtaget är fäst i med ett lager plåt och lite svetsar, och pow så var det klart ;)

Svårt att förklara, om du inte förstod det där? ;) Kan göra en liten ritning om du vill ha...?

Edit: verktyget i sig fungerar skitbra, fäster så fint på muttern så. Problemet är ju att hålla emot på ovalen på toppen av stötdämparen när man väl har en öppen nyckel så man kommer åt den ;)
#576448
Pozze: Ja precis den ser så ut som din på bilden, men hur illa är? ska besikiga bilen nu i veckan. Men funderar på att chansa och se om de är fler fel på den. Jag kan inte lägga upp bilder på detta forum och varför vet jag inte?

Bensinskalle: Fan va snyggt verktyg du skapat. Jag har blivit insperad nu så ska sätta igång med att bygga ett sådant.
Vad tycker ni om att köpa ett begangnat fjäderbenslager på skorten. Två nya kostar 1300 kr!!!
#576493
vangabo skrev:Pozze: Ja precis den ser så ut som din på bilden, men hur illa är? ska besikiga bilen nu i veckan. Men funderar på att chansa och se om de är fler fel på den. Jag kan inte lägga upp bilder på detta forum och varför vet jag inte?

Bensinskalle: Fan va snyggt verktyg du skapat. Jag har blivit insperad nu så ska sätta igång med att bygga ett sådant.
Vad tycker ni om att köpa ett begangnat fjäderbenslager på skorten. Två nya kostar 1300 kr!!!
Angående fjäderbenslagret har jag fantiserat om att det kanske skulle vara möjligt "fusklaga" genom att med svets försiktigt punkta fast en liten smal krage överst på där den delen som egentligen ska vara fastvulkad och som lossnad annars halkar ner igenom som på min bild ovan, om bilen lyfts med hjulet hängande. Fusklagning är inget som jag skulle vilja rekommendera, och är det väl mycket möjligt att en noggrann besiktningsman skulle upptäcka den.

Ang att "lägga upp bilder på detta forum" så erbjuder mig veterligt forumet inte möjligheten att ladda upp bilder med inläggen.

Jag brukar istället ladda upp mina bilder på http://forumbilder.se Tänk på att bilden inte får vara större än 600 x 800 pixlar på det här Jag rullar-forumet.

När den uppladdade bilden sedan visas nederst hos forumbilder.se brukar jag högerklicka på bilden för att via Egenskaper få reda på dess URL.

För att visa bilden på det här Jag rullar-forumet klickar jag på Img-knappen ovanför skriva-inläggsrutan och klistar in bildens URL mellan Img-taggarna.

Ang priset du uppger på fjäderbenslager finns det nog även nya att köpa billigare än så.
#576555
Okej, vet du var de har billigare fjäderbenslager? Finns inget på biltema iaf vilket är synd. Mekonomen tar 700 kr st och AD center tar 1300 för två st. De säger att man ska byta båda två. Å den andra börjar spricka ser jag. Får hålla tummarna att besiktningsmannen inte ser det :P
Förresten har ni besiktigat er bil på Carspect? Vill höra er synpunkter om dom!!
#576583
vangabo skrev:Okej, vet du var de har billigare fjäderbenslager? Finns inget på biltema iaf vilket är synd. Mekonomen tar 700 kr st och AD center tar 1300 för två st. De säger att man ska byta båda två. Å den andra börjar spricka ser jag. Får hålla tummarna att besiktningsmannen inte ser det :P
---
När jag nu som hastigast googlade på Volvos artikelnummer 1272455 fann jag http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... fram-75-93
#578815
bilen gick inte igenom och givetvis hittade besiktningsmannen "de dåliga fjäderbenslagret" så de blir att köpa en ny att sätta dit. Sen så va hela bakänden slut dvs bussningarna till länkarmarna som håller bakaxeln. Inte konstigt att de klonkade när man växlade :P haha!!
#578819
vangabo skrev:bilen gick inte igenom och givetvis hittade besiktningsmannen "de dåliga fjäderbenslagret" så de blir att köpa en ny att sätta dit. Sen så va hela bakänden slut dvs bussningarna till länkarmarna som håller bakaxeln. Inte konstigt att de klonkade när man växlade :P haha!!
Menar du de här bussningarna, de under bakaxeln?

Bild
#578829
jajemen. på höger sida är det på min bil. Fast det ser värre ut på min bil. Nästan så han är nere å stöter på öglorna. så blir att ta ner allt och passa på att byta alla bussningar där bak inkl tvärlänkarm och bussningar i länkarmarna..
när jag ändå tar ner allt så tänkte jag höra om bakaxlar.
Min ena ögla var rostskadad och väldigt tunn. Så hur gör man enklast. byter till en annan bakaxel? och då ytterliga en fråga..

Vilka bakaxlar passar på 240, jag menar är de samma på 740 och 940? och vilken bakaxel är bra att ha och från årsmodell???? har hört om 1031 vad är de för bakaxel?
#578899
740, 760, 780, 940, 960, s90 o v90 har bredare axel och för den delen, så är det el styrd H mätar på dessa.

Alla 240 axlar ifrån och med 74/75 till och med sista 93? passar..

1031 satt på bla turbo?
är med andra ord en hållbare axel...

Men det jag tycker du skall göra fall du byter axeln, sikta på en axel som kommr ifrån samma årsmodell som den du har (inget krav, men lättare att få rätt utväxling)
Sedan skall det vara manuell låda och en bensin motor...

För att det finns diesel, turbo, GLT osv utväxlingar i bakaxeln, sedan finns det ''icke'' svenska utväxlingar..


Mvh Anders
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]