Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#567241
Jag kapade min 24mm ring precis i halsen och gjorde den som en svan hals, förlängde halsen med ca 3-5cm, sedan är den en 11mm eller 12mm ring i tappen så ''SKALL'' den lossna men!! OBS MEN OBS
kom ihåg att spänna fjäderna först!
#568405
vangabo skrev:Tack för hjälpen. Vore bra om ni kunde lägga upp bilder. ja menar fler kan ju behöva se den här tråden i framtiden?

Och jag ska inte glömma spänna ihop fjädern innan jag lossar muttern ;)
Bild

Jag visar en bild från när jag spänt åt fjädern. Sedan skruvade jag helt av den tidigare något lossade toppmuttern, tryckte ner dämparstången och lyfte bort allt ovanför fjädern. Sedan gick det att fälla ut fjäderbenet med fjädern och spännarna utanför framskärmen.
#569299
vangabo skrev:kan inte lägga upp bilderna så jag kan visa hur de ser ut. undrar varför :( ?
Vilket moment med bilduppläggningen är det du har svårigheter med?


Såg det ut så här på din bil också?

Bild
#569443
Bensinskalle: En fråga från oss nyfikna som vill veta mer, du har alltså använt en sådan här ringnyckel med låt oss säga "hög vinkel" som utgångsmaterial till ditt verktyg och smide?
Bild

Inte en sådan här mer rak vinkel?
Bild
#569476
Man kan utgå ifrån de verktyg man har för man måste göra om den i vilket fall som helst. Mitt ser/såg ut som på bilden, nyckeln man höll fast dämparen med var 2 st ihopsvetsade nycklar och det för att orka hålla utan att "glida av", hade först ett svarvad/fräst hylsa med den höll inte.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]