Sida 1 av 1

Läckande växellåda - vänster drivaxel?

Postat: tor 18 aug 2011, 21:04
av aalex
Jag hade tänkt skrota min 96a 460 turbo men ångrade mig och byte styrleder och bromsrör och skall snart besiktiga den. Bilen har stått nästan ett år och jag har läckage från växellådan. Jag tror det är vid vänster drivaxel där axeln går in i växellådan. Är det ett vanligt problem? Och hur svårt är det att åtgärda felet med en ny tätning?

Tacksam för svar från någon som vet.

Re: Läckande växellåda - vänster drivaxel?

Postat: fre 19 aug 2011, 20:32
av aalex
Jag har kollat igenom bilder på demonterade drivaxlar på bildelsbasens hemsida och kommit till slutsatsen att jag inte behöver oroa mig. Är det gummitätningen som dras fast med brickan med tre bultar så fixar jag det. Jag måste ändå byta drivaxelns yttre bälg.

Jag fick igenom bilen idag. Jag fick anmärkning på rost i på vänster sida av röret fyrkantsramen på 400 modellens klassiska ställe för rost. Jag åkte hem och svetsade ihop det och åkte tillbaka och fick det godkänt. Så nu måste jag nog fixa läckaget också... typiskt va? och jag som hade tänkt göra en plogbil av bilen som alternativ användning istället för min svårstartade snöslunga..... :wink:

Re: Läckande växellåda - vänster drivaxel?

Postat: sön 04 sep 2011, 14:06
av toorop
vanligt problem med läcka vid växelådan har med på vänster, och klassiska rosten ja.

Vänta bara tills fjädrarna fram brister det är guds kära 440 460 problem det. :P

Re: Läckande växellåda - vänster drivaxel?

Postat: lör 24 sep 2011, 18:02
av aalex
Jag har bytt båda damaskerna och det var ingen konst alls. Tidigare såg jag en liten oljeslinga leta sig ut från damasken. Men hittills har inget läckage noterats. Damaskgummit var väldigt hårt. Kanske därför? Men jag har inte kört bilen så mycket än. Så vi får se. Framfjädrarna verkar vara helt ok. Det kollade jag särskilt när jag bytte stötdämparna. Men jag skall med intresse notera vad som händer. Nu har jag lagat det mesta på den fast jag vill inte tala så mycket om det för nog är jag bra korkad... som gjort det. Jag har

bytt bromsledningar, damasker vä sida. stötdämpare, bromsoken bak ink bromsskivor, styrleder, lött om temp och bensinmätare, svetsat fyrkantsramen, skärmar bak och en massa annat smått och gott. Men framrutan har börjat spricka uppifrån och ned. Om allt annat fungerar i två år och så kanske det är värt att byta den om bilen klarar ytterligare två år. 460 är ganska dåligt byggd som bil tycker jag. Inget att hurra över. Men den är ganska bra vinterbil och den går att köra i högre hastigheter utan att det märks åtminstone i jämförelse med 940, 240 och V70.

En ganska märklig bil....... och ganska dålig.... men ändå .... rullar den. Vi får se hur länge.....

Re: Läckande växellåda - vänster drivaxel?

Postat: mån 26 sep 2011, 19:31
av aalex
Och så tog jag med spänning den nylagade bilen till jobbet i morse.... när jag fick upp farten lite så hörde jag ett intensivt flapp---flapp---flapp---flapp---flapp---flapp---flapp--- som övergick i ett dunkande när det blev lite högre fart. Jag blev tvungen att stanna. Jag kollade hjulet kring drivaxeln och bälgen... var den trasig? eller var något annat loss??? Jag kunde helt enkelt inte fortsätta så jag återvände och körde upp på min parkering. Steg ur bilen och förberedde mig att gå till en annan bil. När jag kastade en sista blick såg jag en handske hänga fast vid framhjulet. När jag tog i den så satt den fastlimmad med en kletig massa... Och då förstod jag!!!!

Sedan har det gått bra hela dagen d v s i 22 mil..... men det finns en dag i morgon. Kanske finns den andra handsken lurande i gräset...beredd att kasta sig fram och hugga sig fast i något hjul? Hungriga handskar är ett otyg - och särskilt dom som gillar gummidäck!

Re: Läckande växellåda - vänster drivaxel?

Postat: lör 01 okt 2011, 10:01
av aalex
Jag har kört ca 100 mil med bilen nu och det verkar som om läckaget har upphört. Gummidamasken var hård och när jag hade bilen stilla kunde jag se att oljan tvättade en liten "åder" i smutsen från damaskens nederdel. När jag tog bort den så var det också lite föroreningar i nederkanten på urfräsningen till växellådan.

Om jag nu lägger mig ned och försöker känna om det finns något oljespill i den plastdel som är ditsatt för att fånga upp ev oljespill så är den numera helt torr. Tidigare gick det att hälla ut olja från den.

Så om någon har liknande problem kan det var värt att undersöka om det är damasken som läcker och åtgärda det. Jag tog inte bort drivaxeln från bromsskivan/hjullagret utan jag tog bort hela spindelleden tillsammans med drivaxeln. Jag bedömde att det var lite lättare att arbeta så och slippa bry mig om en ny navmutter och åtdragningsmomentet som krävs. Och det gick bra även om det blev lite tyngre att hantera vid damaskbytet. Var bara lite försiktig när du drar ut drivaxeln så allt går ut på ett bra sätt och inte planethjulet fastnar eller slår emot något.

Damasken sitter mot drivaxeln med ett hjullager som drivaxeln går igenom. Den sitter ganska hårt på den gamla damasken men det gör ju ingenting om den går sönder. När jag satte på damsken så rengjorde jag drivaxeln och använde ett aluminiumrör (en gardinstång) och knackade in lagret och damasken. Det gick mycket lätt så det går säkert med andra metoder utan att göra någon skada. Var bara försiktig när du tar bort spärringen som håller fast planethjulet som sitter på ytterkanten av drivaxel. Den kan lätt böjas när du tar loss den så att du måste skaffa en ny. Den går att rikta till viss del men kan också knäckas om du är lite oförsiktig. Det är ingen kostnad men det är lite förargligt att stå där utan att kunna sätta ihop allt som man tänkte sig. Det är lättare att sätta på spärringen än att ta bort den för då lägger man den ovanpå axeln med ringen i ett spår och trycker ned den. Då bänds den inte så mycket. I alla fall om man inte använder en spärr-ringstång.

Jag har egentligen inga särskilda tips men skriver här lite om min erfarenhet för att tala om att det är inte är särskilt svårt arbete. Även om man är en ganska oerfaren hobbymekaniker är det ett ganska lätt arbete.

Är växellådan tät tills dess jag måste byta vindruta så tar jag vindrutekostnaden. Jag har bytt några vindrutor själv men jag lämnar nog ut jobbet då. Men vi får se. Jag har en prisuppgift på 4500:- för en ny monterad av ett företag.

Trots den spräckta rutan så är den i betydligt bättre skick än när jag tog över den. Och under veckan kommer en halv-liter akrytalfärg som jag skall använda till att reparera lite rost i nederkanten av bildörrarna. Jag gör rent hela dörren och så sprutar jag den yta som behövs och bryr mig inte om att det blir en sprutkant. När det gått ett par veckor polerar jag bort den. Ibland inte. I regel märks det knappt ändå. Lite slarvig nonchalans är ofta bra hantverk. Men i regel blir det helt osynligt. När jag bytte ut bakskärmarna tog jag hela skärmen men slutade på bakstolpens överkant. Ingenting syns.

Och så rullar en vardagsbil på....