Sida 1 av 2

Kupéfläkt Volvo 244 Gl -88 *LÖST*

Postat: tor 11 aug 2011, 09:02
av Motherpearl
Hej!

Tänkte kolla om någon på forumet kanske har lite tips åt mig.

Kupéfläkten i bilen skriker och tjuter vilket är oerhört irriterande. Enligt goda vänner och sunt förnuft innebär detta dessutom att den kommer lägga av helt om inte allt för lång tid.

Frågade Bilia i GBG (almedal) vad det skulle kosta att laga och fick en offert på 10500:- (runda slängar!).
Mekonomen i Mölndal ville inte göra jobbet med hänsyn till att de inte kan den bilen och att det då tar lång tid och blir dyrt för mig.

Så nu tänkte jag höra med er govänner om ni vet nån verkstad i GBG-området som KAN volvo 240 och som kanske inte kräver en månadslön för att byta kupéfläkt. Vore oerhört uppskattat!

Annars vore det intressant att höra om någon av er har utfört dethär jobbet själv. Jag är inte främmande på att meka med bilen, men jag har hört att detta ine rä något man ska göra själv.

Tips, förslag och idéer mottages tacksamt av snart lomhörd 240-pilot! 8)

Mvh,
Daniel

Re: Kupéfläkt Volvo 244 Gl -88

Postat: tor 11 aug 2011, 13:58
av gnestakalle
Har man intye stor plånbok eller en kompis som kan så måste man nog göra det själv. Arbetet tar lång tid och det är därför det kostar så som det gör men det är klart görbart för den som skaffar en verkstadshandbok och är noggrann.

Mvh GK

Re: Kupéfläkt Volvo 244 Gl -88

Postat: tor 11 aug 2011, 14:31
av Hasse63
Tar ca 3 timmar om man kan det och gör det varje dag... finns en guide FAQ på 240 forumet som beskriver hur man gör. räkna med en hel dag till det och se till så du har ljus.

Re: Kupéfläkt Volvo 244 Gl -88

Postat: tor 11 aug 2011, 16:00
av osla
ja detär trångt, jag tog lös den från en 245 som var skrotad, men jag slet lös instrument brädan och all jävla skit iof var den bilen full i glas så ville inte sätta mig i den så därför gick det ju inte så bra. men räkna med en heldag minst

Re: Kupéfläkt Volvo 244 Gl -88

Postat: tor 11 aug 2011, 17:27
av Hasse63
Såg att 240-forumet är borta...kanske finns en FAQ här?

Re: Kupéfläkt Volvo 244 Gl -88

Postat: fre 12 aug 2011, 08:13
av HenkeL
Om inte en FAQ, så finns det bra trådar om ämnet där. Bland annat finns det en som visar med bilder hur man kan "fattigmans"-laga den genom att såga upp sidan på burken som motor och fläkt sitter i, och sen byta motor och slutligen limma/tejpa ihop burken igen. Har iaf för mig att det är 200-forumet jag sett den guiden på.

Re: Kupéfläkt Volvo 244 Gl -88

Postat: tis 16 aug 2011, 11:43
av Motherpearl
Stort tack gôbbar!

Har inhandlat en fläktmotor från Volvo (nästan 1500:-). Om jag ändå ska riva halva bilen vill jag sätta i en riktig pryl och ingen billig skit. Nu återstår bara att se om jag lyckas med ingreppet. Har hört att det ska vara ett litet helve**e att få ihop det med vajrar och grejer. Men det ska nog gå bra!

Fläkten dog helt i förrgår när jag körde i ösregn, imman var livsfarlig så jag fick köra med rutorna nere... fick tvättat inredningen åtminstone. Nu är motivationen till att göra jobbet hög i alla fall.

Stort tack allihop, forsätt gärna med lite tips och trix. Jag lovar att berätta hur det gick för mig sen.

Om någon vill se bilen i fråga så finns jag på garaget.org:
http://www.garaget.org/?car=86162

Hej så länge!

Re: Kupéfläkt Volvo 244 Gl -88

Postat: tis 16 aug 2011, 11:45
av Motherpearl
Btw, nån som vet om man måste tömma kylaren eller nåt sånt?
Tänkte eftersom man ska ha isär massa värmepaket och grejer.

Bara undrar =)

Re: Kupéfläkt Volvo 244 Gl -88

Postat: tis 16 aug 2011, 12:34
av rd350
Du "klämmer" slangarna på utsidan av torpeden. Ta bort handskfack och plastpanelerna runt mittfacket sen är det inga som helst (nå ja...) problem med fläktbytet! Tips! Låt "slanggenomföringen" följa med värmepaketet ut så slipper du ligga som en fällkniv med ryggen in under ratten! Du släpper altså slangarna på utsidan av torpeden.

Re: Kupéfläkt Volvo 244 Gl -88

Postat: tis 16 aug 2011, 14:42
av Motherpearl
Wow...gött!

Känner mig lite dum här bara. Så jag ska se om jag fattat rätt.

Ska jag "klämma" slangarna ute i motorrummet (innan torpedväggen) för att hindra att det rinner?

Istället för att lossa slangarna som kopplas till kopparrören i slangpaketet så ska jag låta slangarna följa med paketet ut. Men är det inte samma slangar som jag nyss har "klämt"?

Tack för tipsen!