Sida 1 av 1

Volvo 240 -88 Trimning

Postat: tis 09 aug 2011, 15:55
av eisenhower
Tjenare har en Volvo 240 b230f -88 som jag har tänkt att byta lite grejer på.

Jag har redan bytt från m-kam till k-kam och den går bra.

Nästa steg som jag tänkte ta tag i nästa vecka är att byta till extraktorgrenrör och byta resten av avgassystemet till 2,5" utan katalysator. Vid senare tillfälle tänkte jag även byta till ett annat luftfilter.

Min fråga är kommer jag behöva ställa om tändningen för att den ska gå bra?

Behöver jag ställa på mer bränsle? (vet dock inte hur jag ska göra)

Kom med åsikter!

Mvh Eisenhower

Re: Volvo 240 -88 Trimning

Postat: tis 09 aug 2011, 16:05
av gnestakalle
eisenhower skrev:Tjenare har en Volvo 240 b230f -88 som jag har tänkt att byta lite grejer på.

Jag har redan bytt från m-kam till k-kam och den går bra.

Nästa steg som jag tänkte ta tag i nästa vecka är att byta till extraktorgrenrör och byta resten av avgassystemet till 2,5" utan katalysator. Vid senare tillfälle tänkte jag även byta till ett annat luftfilter.

Min fråga är kommer jag behöva ställa om tändningen för att den ska gå bra?

Behöver jag ställa på mer bränsle? (vet dock inte hur jag ska göra)

Kom med åsikter!

Mvh Eisenhower
Glöm inte att du måste se till att kunna ha kvar Lambdasonden.

Tändningen sköts av systemet och kan ej justeras manuellt.

Med lätt trimning behöver du antagligen inte göra något åt bränsletrycket eller byta spridare men vid hård trimning behöver du nog andra spridare samt en ställbar BTR (BränsleTrycksRegulator). Med en gammal troligen lite sliten motor får man nog hålla sig till lite lättare trimning. Om man vill trimma mycket får man nog renovera motorn först.

Mvh GK

Re: Volvo 240 -88 Trimning

Postat: tis 09 aug 2011, 16:11
av eisenhower
Glöm inte att du måste se till att kunna ha kvar Lambdasonden.

Tändningen sköts av systemet och kan ej justeras manuellt.

Med lätt trimning behöver du antagligen inte göra något åt bränsletrycket eller byta spridare men vid hård trimning behöver du nog andra spridare samt en ställbar BTR (BränsleTrycksRegulator). Med en gammal troligen lite sliten motor får man nog hålla sig till lite lättare trimning. Om man vill trimma mycket får man nog renovera motorn först.

Mvh GK[/quote]

Tack för det snabba svaret!

Självklart har jag kvar lambdan. Om jag skulle få för mig att byta spridare så skulle jag väl vara tvungen att mappa om, eller?

Om jag sätter dit en ställbar BTR och ökar bränsletrycket så antar jag att motorn får mer soppa. Men hur påverkar ett ökat bräsneltryck de andra delar av bränslesystemet (pump, spridare, ledningar), kan de ta skada?

Mvh Eisenhower

Re: Volvo 240 -88 Trimning

Postat: tis 09 aug 2011, 19:05
av gnestakalle
Om du ställer upp trycket för mycket kan det nog få mindre bra konsekvenser, det bästa är att undvika ställbar BTR tills du är säker på hur den skall användas och det är nog inte aktuellt förrän du vet hur mycket du skall trimma.

När det gäller ommappning är jag inte mannen att svara. Jag är inte heller insatt i om det finns s.k. trimchip till ditt motorsystem men någon annan vet kanske för det finns ju en del forumanvändare som sysslar med trimning.

Mvh GK

Re: Volvo 240 -88 Trimning

Postat: tis 09 aug 2011, 22:21
av eisenhower
gnestakalle skrev:Om du ställer upp trycket för mycket kan det nog få mindre bra konsekvenser, det bästa är att undvika ställbar BTR tills du är säker på hur den skall användas och det är nog inte aktuellt förrän du vet hur mycket du skall trimma.

När det gäller ommappning är jag inte mannen att svara. Jag är inte heller insatt i om det finns s.k. trimchip till ditt motorsystem men någon annan vet kanske för det finns ju en del forumanvändare som sysslar med trimning.

Mvh GK
Okej, tack så mycket för svaret.

Vi får hoppas att någon som är lite mer insatt i styrsystemet kan svara....

Mvh Eisenhower

Re: Volvo 240 -88 Trimning

Postat: tis 09 aug 2011, 23:06
av Orange245
Hej

Jag har en B230F motor som jag monterat K-kam, 531 topp på och jag använder mig av B230F LH2.2 Tändmappen som jag kom över och har plottat över till en Megasquirtmapp. Bilen går mycket bra på E85. Lågohmiga turbospridare runt 300 cc/min, minns inte riktigt nu. Ljusgröna har jag för mig att de var. Om du har Megasquirt på din bil så kan du få min mapp om du vill, annnars har du ingen användning av den om du har kvar orginalinsprutning med orginaltändning.

Re: Volvo 240 -88 Trimning

Postat: ons 10 aug 2011, 00:35
av eisenhower
Orange245 skrev:Hej

Jag har en B230F motor som jag monterat K-kam, 531 topp på och jag använder mig av B230F LH2.2 Tändmappen som jag kom över och har plottat över till en Megasquirtmapp. Bilen går mycket bra på E85. Lågohmiga turbospridare runt 300 cc/min, minns inte riktigt nu. Ljusgröna har jag för mig att de var. Om du har Megasquirt på din bil så kan du få min mapp om du vill, annnars har du ingen användning av den om du har kvar orginalinsprutning med orginaltändning.
Okej, jag har originalinsprutning med originaltändning.

Jag är ganska grön så nu får du vara lite tydligare, plottat över till Megasquirtmapp? Vad innebär det?

Ursäkta novis-frågan....

Mvh Eisenhower

Re: Volvo 240 -88 Trimning

Postat: ons 10 aug 2011, 14:04
av Orange245
Hej

Jag har inte orginalinsprutning och inte heller orginaltändning. Det jag har är ett eftermarknadsinsprutningssystem som man kan montera på vilken bensinmotor som helst och ställa in bränsle och tändning via en dator. Systemet heter Megasquirt och går att beställa från USA via webbshoppar. Min orginalinsprutning gick sönder och stämde dessutom inte så bra när jag konverterade till E85, 531 topp och K-kam. Dessutom ville jag enkelt kunna ställa om till bensindrift igen via en meny i datorn utan att behöva mecka fysiskt med insprutningen bland annat. Läs mer på http://www.megamanual.com för att veta mer hur det fungerar.

Jag hittade hela tändmappen, vi kan kalla det för fördelarkurvan. Hur tändningen fungerar vid olika last och varvatal på kjet.org och flyttade över orginaltändmappen till mitt nuvarande insprutningsystem. Eftersom jag inte har fördelare längre då jag tröttnade på att byta rotor och lock samt ville ha bättre gnista så gick jag över till ett tändsystem som heter EDIS som styrs av min Megasquirtbox. EDIS sitter på ford 80-90 tal.

Hoppas det gav ett bra svar på din fråga?

Re: Volvo 240 -88 Trimning

Postat: ons 10 aug 2011, 21:12
av bensinskalle
Vilket styrsystem har du? Har du lh2.2 eller lh2.4? Lh2.4 har felsökningsdosan.

Har du lh2.4 ska man tydligen kunna polvända impulsgivaren så får man några grader extra tändning vilket gör motorn lite piggare ;)

Sen är ju 531 topp det bästa om man vill ha mer kräm. Toppen är det viktigaste av allt i princip. En planfräsning på 2mm ( för att få högre kompression ) är också att rekommendera. Sedan är kam, avgas och filter bra tillägg.


Om man byter spridare kan man klara sig utan att mappa om, bara man lyckas justera in trycket så att lambdan får rätt värde så kommer motorn bli glad ändå även fast den borde gå snålt.

Re: Volvo 240 -88 Trimning

Postat: fre 12 aug 2011, 13:12
av eisenhower
bensinskalle skrev:Vilket styrsystem har du? Har du lh2.2 eller lh2.4? Lh2.4 har felsökningsdosan.

Har du lh2.4 ska man tydligen kunna polvända impulsgivaren så får man några grader extra tändning vilket gör motorn lite piggare ;)

Sen är ju 531 topp det bästa om man vill ha mer kräm. Toppen är det viktigaste av allt i princip. En planfräsning på 2mm ( för att få högre kompression ) är också att rekommendera. Sedan är kam, avgas och filter bra tillägg.


Om man byter spridare kan man klara sig utan att mappa om, bara man lyckas justera in trycket så att lambdan får rätt värde så kommer motorn bli glad ändå även fast den borde gå snålt.
Tack för svaret!

Går faktiskt lite i tankarna att lägga ner lite pengar på en 531 topp, fast det får nog bli ett senare projekt ;)

Jag har lh2.4. Polvända impulsgivaren? Hur gör man? Kan det bli någon negativ inverkan?

Mvh Eisenhower