Sida 1 av 1

Från 4 växlad + OD till 5 växlad låda , vad tänka på?

Postat: mån 08 aug 2011, 10:30
av metalmannen
Tjo.

Har en 240 GLT från 82 vars växellåda + od jag är trött på och funderar därför på att byta till en 5 växlad låda.
Vad är där mer att tänka på förutom att man får byta kardan då den på min är kortare än på en vanlig manuell?

Mvh/Metalmannen

Re: Från 4 växlad + OD till 5 växlad låda , vad tänka på?

Postat: mån 08 aug 2011, 12:20
av Hasse63
Först varför byta till en ren 5-växlad (M47) finns en massa M46or som bara väntar på dig och bara lyfta dit, svårare att hitta en riktig M47 som du nu tänker byta till.

M47 finne med och utan vajeruttag för hastighetsmätaren

Re: Från 4 växlad + OD till 5 växlad låda , vad tänka på?

Postat: mån 08 aug 2011, 17:26
av rd350
Som föregående, m46är betydligt starkare särskilt årsmodellerna med hastighetsmätardrivnig, de var de sämsta 47orna med dåliga lager.

Re: Från 4 växlad + OD till 5 växlad låda , vad tänka på?

Postat: tor 11 aug 2011, 01:28
av Hasse63
Finns en anledning att det är M46 på turbo bilarna och inte M47 (D)

Re: Från 4 växlad + OD till 5 växlad låda , vad tänka på?

Postat: tor 11 aug 2011, 09:06
av metalmannen
Måste vara en M46 jag redan har då jag har en GLT? :S

Anledningen till jag funderar på bytet är för jag är trött på att överväxeln ibland inte går i eller bara faller hur när man trycker på lite på gasen.
Har dock hört att det kan vara oljan som kan vara skulden till detta...inget jag har testat dock..

Re: Från 4 växlad + OD till 5 växlad låda , vad tänka på?

Postat: tor 11 aug 2011, 14:25
av Hasse63
M45 4 växlad
M46 5-växlad där femman är en elektrisk överväxel (planetväxel)
M47 5-växlad där femman läggs i manuellt "som de andra växlarna"

Kan vara ide att byta olja, rengör silarna också som sitter under locket med 6st M6-skruv. kan vara nån fjäder också som gett sig där.