- tor 20 apr 2006, 21:01
#39116
Hej. Jag har en 245 -92. Den första bränslemätaren var lite osäker och svävande nervös på nedre "mäthalvan" på instrumentet. Den kunde ibland visa t.ex. 1/4 kvarts tank. Sedan tittade man tio minuter senare på mätaren. Då visade den skrämmande nära den röda markeringen. Om man inte hann fram till bensinstation inom rimlig tid, kunde det i vissa fall hända att mätaren steg några millimeter! Den var alltså tämligen opålitlig. I alla fall på den nedre halvan av mätområdet.
Den armaturen gick senare sönder, och jag körde under ett par år på vägmätaren i stället. Jag räknade schablonartat 1L/mil. Det blev ju lite plus till slut eftersom den inte drog så mycket. 0,8 ~ 0,9/mil är mera realistiska siffror.
För en tid sedan lät jag byta ut den trasiga armaturen mot en ny. På bilskrotar är mätarmaturen ytterligt sällsynt, så jag fick låta en Volvoverkstad sätta i en fabriksny. Jag kör inte speciellt mycket numera, men i dag hade jag kört slut på "första tankningen" efter armaturbytet. Och då uppförde sig den nya tankarmaturen lika dant! Den är alltså väldigt orolig och diffus på nedre mäthalvan. Den visade några millimeter över den röda markeringen. Det gick i 41,6 liter!
Vad säger ni, speciellt ni bilmekar på Volvoverkstäder, men även andra erfarna och vederhäftiga, är detta ett inbyggt fel med dåliga och osäkra bränslearmaturer? Det kan jag i så fall acceptera om man får klart veta att "det skall vara så på den modellen!"
Eller tycker ni att jag skall klaga på den? Material och arbete låg runt 4000 kr.
Den armaturen gick senare sönder, och jag körde under ett par år på vägmätaren i stället. Jag räknade schablonartat 1L/mil. Det blev ju lite plus till slut eftersom den inte drog så mycket. 0,8 ~ 0,9/mil är mera realistiska siffror.
För en tid sedan lät jag byta ut den trasiga armaturen mot en ny. På bilskrotar är mätarmaturen ytterligt sällsynt, så jag fick låta en Volvoverkstad sätta i en fabriksny. Jag kör inte speciellt mycket numera, men i dag hade jag kört slut på "första tankningen" efter armaturbytet. Och då uppförde sig den nya tankarmaturen lika dant! Den är alltså väldigt orolig och diffus på nedre mäthalvan. Den visade några millimeter över den röda markeringen. Det gick i 41,6 liter!
Vad säger ni, speciellt ni bilmekar på Volvoverkstäder, men även andra erfarna och vederhäftiga, är detta ett inbyggt fel med dåliga och osäkra bränslearmaturer? Det kan jag i så fall acceptera om man får klart veta att "det skall vara så på den modellen!"
Eller tycker ni att jag skall klaga på den? Material och arbete låg runt 4000 kr.