Sida 1 av 2
Bygga om volvo 360 med 240 drivlina
Postat: fre 08 jul 2011, 14:53
av Volvo245r
Hejsan
Jag har en volvo 360 folkracebil som jag ska bygga med växellådan fram med 240 drivlina och bakaxel?
Hur pass avancerat det?
Behöver man skära sönder i karossen?
Hur blir väghållningen efter?
MVH Mathias Larsson:)
Re: Bygga om volvo 360 med 240 drivlina
Postat: fre 08 jul 2011, 19:17
av gnestakalle
Jag får av din beskrivning inte helt klart för mig om du skall ha drivning fram eller bak, skall du vända på motorn så att växellådan hamnar framför motorn?
Mvh GK
Re: Bygga om volvo 360 med 240 drivlina
Postat: fre 08 jul 2011, 22:51
av erikn
Jag hade en 345:a en gång, vi bytte koppling på den. Växellådan sitter fast i chassit bak på den, bakaxeln gör en böj runt växellådan och det är drivaxlar direkt från växellåda till bakhjul. När han skriver växellåda fram så antar jag att han menar det klassiska montaget, växellåda fäst i motorn.
Jag tror att detär rätt stora modifieringar, det finns ju ingen plats för växellådan där fram som det ser ut, det är ju bara en kardantunnel.
Re: Bygga om volvo 360 med 240 drivlina
Postat: lör 09 jul 2011, 14:08
av Volvo245r
gnestakalle skrev:Jag får av din beskrivning inte helt klart för mig om du skall ha drivning fram eller bak, skall du vända på motorn så att växellådan hamnar framför motorn?
Mvh GK
Jag ska ha drivningen bak med 240 bakaxel bak med växellådan fram:)
Re: Bygga om volvo 360 med 240 drivlina
Postat: lör 09 jul 2011, 23:21
av gnestakalle
Jag tror nog att du måste bygga om karossen och chassiet en hel del men gör ett försök och tala sen om för oss hur det gick.
Mvh GK
Re: Bygga om volvo 360 med 240 drivlina
Postat: tor 08 sep 2011, 16:34
av ikks78
Har 340 å 240 samma motorfästen??? alltså passar en B200F rakt ner i en 245:a kaross tsm med 245:ans vxl låda???
Re: Bygga om volvo 360 med 240 drivlina
Postat: tor 08 sep 2011, 18:10
av Rådlös
Det beror väl lite på vilken motor det har varit från början. Det fanns som bekant 1,4 liters (1,6 l ?) Renault-motorer i 340. Där passar nog inte en "rödblock" utan vidare. Men på senare år fanns det ju med rödblocksmotorerna och då är ju motorblocken (i stort sett) identiska på alla varianterna.
Läs här för att reda ut modellerna och motorvarianterna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_340
Rödblock: Volvos motorer B19, B200, B21, B23, B230, med alla tilläggsbeteckningar som anger bl.a bränslesystem. (Fanns det fler varianter? Någon "kalenderbitare" vet säkert mer)
Re: Bygga om volvo 360 med 240 drivlina
Postat: tor 08 sep 2011, 20:07
av ikks78
De sitter en B200F i 340 å B230F i 245:an
Re: Bygga om volvo 360 med 240 drivlina
Postat: tor 08 sep 2011, 20:31
av ikks78
De sitter en B200F i 340 å B230F i 245:an
Re: Bygga om volvo 360 med 240 drivlina
Postat: tor 08 sep 2011, 21:24
av Rådlös
OK! Du vill alltså behålla 240-in, men med en ersättningsmotor? Jag tolkade det tvärtom.
Motorfästen bör ju stämma, men jag är inte helsäker på hur det ser ut efter kopplingen. I 340 har du ju växellådan i bakaxeln. Det kanske föder problem och gråa hår? Och även motorstyrningen med yttre enheter kanske inte stämmer alls. Jag är ganska säker på att det inte är samma system i dom båda bilarna. Det kan bli ett evighetsjobb innan du får ordning på det.
Sedan är det ju också så att Bilprovningen har åsikter om detta. Kolla upp med dom först av allt.
Det kanske är enklare för dig att leta upp en B230 F i gott skick i stället.