Sida 1 av 2
OD:n funkar inte första 10 min
Postat: tis 05 jul 2011, 12:17
av Beson
När jag kalllstartat min 245 GL-82 så får jag inte i överväxeln förrän efter ca 10 min körning. Det händer alltså inget när jag trycker på knappen, lampan lyser inte heller. Sedan funkar den felfritt, även lampan. Några teorier?
Re: OD:n funkar inte första 10 min
Postat: ons 06 jul 2011, 02:22
av gnestakalle
Måhända att reläet är på väg att ge upp, bytes genom att ta bort hadskfacket och titta till vänster för där sitter reläet i en klämma monterat vågrätt.
Mvh GK
Re: OD:n funkar inte första 10 min
Postat: ons 06 jul 2011, 10:24
av Volvosson
Överväxeln går ej i när oljan är kall/trög. Men när oljan är varm och lättflytande går den i.
Skulle kunna vara nåt med oljetrycket/oljeflödet genom överväxeldelen.
Oljebyte + byte/rengöring av filter i överväxeln kan ibland fixa problemet.
Re: OD:n funkar inte första 10 min
Postat: ons 06 jul 2011, 23:04
av Beson
gnestakalle skrev:Måhända att reläet är på väg att ge upp, bytes genom att ta bort hadskfacket och titta till vänster för där sitter reläet i en klämma monterat vågrätt.
Mvh GK
Tänkte på relä oxå, men visste inte var det satt. Tack!

-)
Re: OD:n funkar inte första 10 min
Postat: ons 06 jul 2011, 23:06
av Beson
Volvosson skrev:Överväxeln går ej i när oljan är kall/trög. Men när oljan är varm och lättflytande går den i.
Skulle kunna vara nåt med oljetrycket/oljeflödet genom överväxeldelen.
Oljebyte + byte/rengöring av filter i överväxeln kan ibland fixa problemet.
Låter rimligt, tack!
Re: OD:n funkar inte första 10 min
Postat: ons 06 jul 2011, 23:40
av Amarace
Om nu lampan inte heller tänds så har du ett elektriskt fel, strömen går inte från relät till solenoid/lampa helt enkelt (dom går på samma utgång från relät, så lampan tänds samtidigt som solenoiden får ström, inte när äverväxeln går i rent fysiskt). Och relät är största felkällan.
Det med oljan är om det är ok elektriskt och soleniden slår till, då är det oftast olja och/eller filter alternativt oringarna som är dåliga.
Re: OD:n funkar inte första 10 min
Postat: tor 07 jul 2011, 12:00
av Beson
Amarace skrev:Om nu lampan inte heller tänds så har du ett elektriskt fel, strömen går inte från relät till solenoid/lampa helt enkelt (dom går på samma utgång från relät, så lampan tänds samtidigt som solenoiden får ström, inte när äverväxeln går i rent fysiskt). Och relät är största felkällan.
Det med oljan är om det är ok elektriskt och soleniden slår till, då är det oftast olja och/eller filter alternativt oringarna som är dåliga.
Ahaa! :idea: Då fattar jag hur det hela hänger i hop. Tack så mycket!
Re: OD:n funkar inte första 10 min
Postat: mån 18 jul 2011, 20:32
av Beson
Amarace skrev:Om nu lampan inte heller tänds så har du ett elektriskt fel, strömen går inte från relät till solenoid/lampa helt enkelt (dom går på samma utgång från relät, så lampan tänds samtidigt som solenoiden får ström, inte när äverväxeln går i rent fysiskt). Och relät är största felkällan.
Det med oljan är om det är ok elektriskt och soleniden slår till, då är det oftast olja och/eller filter alternativt oringarna som är dåliga.
OD-följetången: Bytte relä (kollade att det funkade innan jag tog ur det ur den andra bilen), men då dog OD:n helt och hållet. Bytte tilbaka, fortfarande dött. Pillade upp knappen och mätte ström, inget, tog bort damasken och hittade en skarv (sockerbit) om åkt isär. Blev glad då jag trodde detta orsakat mina problem tidigare också. Satte ihop den kabeln igen med kabelskor denna gång. Fick ström till knappen och även ut från den när jag trycker in den. Bytte tillbaka till det relä som jag vet funkar. Men grundproblemet är kvar, dvs det tar fortfarande ca 10 min innan det går att få i OD:n! Uppträckte av en slump att om man stänger av och startar igen så går den i bland att få i snabbare. Kan det vara glapp i själva plastkontakten till relät tro? Vad heter den gemensamma utgången som du skrev om ovan?
Re: OD:n funkar inte första 10 min
Postat: tis 19 jul 2011, 21:57
av Beson
Beson skrev:Amarace skrev:Om nu lampan inte heller tänds så har du ett elektriskt fel, strömen går inte från relät till solenoid/lampa helt enkelt (dom går på samma utgång från relät, så lampan tänds samtidigt som solenoiden får ström, inte när äverväxeln går i rent fysiskt). Och relät är största felkällan.
Det med oljan är om det är ok elektriskt och soleniden slår till, då är det oftast olja och/eller filter alternativt oringarna som är dåliga.
OD-följetången: Bytte relä (kollade att det funkade innan jag tog ur det ur den andra bilen), men då dog OD:n helt och hållet. Bytte tilbaka, fortfarande dött. Pillade upp knappen och mätte ström, inget, tog bort damasken och hittade en skarv (sockerbit) om åkt isär. Blev glad då jag trodde detta orsakat mina problem tidigare också. Satte ihop den kabeln igen med kabelskor denna gång. Fick ström till knappen och även ut från den när jag trycker in den. Bytte tillbaka till det relä som jag vet funkar. Men grundproblemet är kvar, dvs det tar fortfarande ca 10 min innan det går att få i OD:n! Uppträckte av en slump att om man stänger av och startar igen så går den i bland att få i snabbare. Kan det vara glapp i själva plastkontakten till relät tro? Vad heter den gemensamma utgången som du skrev om ovan?
Glömde skriva att jag även gjorde rent och bytte kabelskor på solenoiden. Någon som vet vilken utgång på relät som går till lampa/solenoid?
Re: OD:n funkar inte första 10 min
Postat: ons 20 jul 2011, 01:58
av gnestakalle
Är reläerna identiska? Det skiljer en del mellan olika reläer, automat och manuell har t.ex. olika.
Mvh GK