Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beson
#544523
När jag kalllstartat min 245 GL-82 så får jag inte i överväxeln förrän efter ca 10 min körning. Det händer alltså inget när jag trycker på knappen, lampan lyser inte heller. Sedan funkar den felfritt, även lampan. Några teorier?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#544733
Måhända att reläet är på väg att ge upp, bytes genom att ta bort hadskfacket och titta till vänster för där sitter reläet i en klämma monterat vågrätt.

Mvh GK
av Volvosson
#544788
Överväxeln går ej i när oljan är kall/trög. Men när oljan är varm och lättflytande går den i.

Skulle kunna vara nåt med oljetrycket/oljeflödet genom överväxeldelen.
Oljebyte + byte/rengöring av filter i överväxeln kan ibland fixa problemet.
av Beson
#545016
gnestakalle skrev:Måhända att reläet är på väg att ge upp, bytes genom att ta bort hadskfacket och titta till vänster för där sitter reläet i en klämma monterat vågrätt.

Mvh GK
Tänkte på relä oxå, men visste inte var det satt. Tack! :-)-)
av Beson
#545017
Volvosson skrev:Överväxeln går ej i när oljan är kall/trög. Men när oljan är varm och lättflytande går den i.

Skulle kunna vara nåt med oljetrycket/oljeflödet genom överväxeldelen.
Oljebyte + byte/rengöring av filter i överväxeln kan ibland fixa problemet.
Låter rimligt, tack!
av Amarace
#545029
Om nu lampan inte heller tänds så har du ett elektriskt fel, strömen går inte från relät till solenoid/lampa helt enkelt (dom går på samma utgång från relät, så lampan tänds samtidigt som solenoiden får ström, inte när äverväxeln går i rent fysiskt). Och relät är största felkällan.

Det med oljan är om det är ok elektriskt och soleniden slår till, då är det oftast olja och/eller filter alternativt oringarna som är dåliga.
av Beson
#545134
Amarace skrev:Om nu lampan inte heller tänds så har du ett elektriskt fel, strömen går inte från relät till solenoid/lampa helt enkelt (dom går på samma utgång från relät, så lampan tänds samtidigt som solenoiden får ström, inte när äverväxeln går i rent fysiskt). Och relät är största felkällan.

Det med oljan är om det är ok elektriskt och soleniden slår till, då är det oftast olja och/eller filter alternativt oringarna som är dåliga.
Ahaa! :idea: Då fattar jag hur det hela hänger i hop. Tack så mycket!
av Beson
#548003
Amarace skrev:Om nu lampan inte heller tänds så har du ett elektriskt fel, strömen går inte från relät till solenoid/lampa helt enkelt (dom går på samma utgång från relät, så lampan tänds samtidigt som solenoiden får ström, inte när äverväxeln går i rent fysiskt). Och relät är största felkällan.

Det med oljan är om det är ok elektriskt och soleniden slår till, då är det oftast olja och/eller filter alternativt oringarna som är dåliga.
OD-följetången: Bytte relä (kollade att det funkade innan jag tog ur det ur den andra bilen), men då dog OD:n helt och hållet. Bytte tilbaka, fortfarande dött. Pillade upp knappen och mätte ström, inget, tog bort damasken och hittade en skarv (sockerbit) om åkt isär. Blev glad då jag trodde detta orsakat mina problem tidigare också. Satte ihop den kabeln igen med kabelskor denna gång. Fick ström till knappen och även ut från den när jag trycker in den. Bytte tillbaka till det relä som jag vet funkar. Men grundproblemet är kvar, dvs det tar fortfarande ca 10 min innan det går att få i OD:n! Uppträckte av en slump att om man stänger av och startar igen så går den i bland att få i snabbare. Kan det vara glapp i själva plastkontakten till relät tro? Vad heter den gemensamma utgången som du skrev om ovan?
av Beson
#548321
Beson skrev:
Amarace skrev:Om nu lampan inte heller tänds så har du ett elektriskt fel, strömen går inte från relät till solenoid/lampa helt enkelt (dom går på samma utgång från relät, så lampan tänds samtidigt som solenoiden får ström, inte när äverväxeln går i rent fysiskt). Och relät är största felkällan.

Det med oljan är om det är ok elektriskt och soleniden slår till, då är det oftast olja och/eller filter alternativt oringarna som är dåliga.
OD-följetången: Bytte relä (kollade att det funkade innan jag tog ur det ur den andra bilen), men då dog OD:n helt och hållet. Bytte tilbaka, fortfarande dött. Pillade upp knappen och mätte ström, inget, tog bort damasken och hittade en skarv (sockerbit) om åkt isär. Blev glad då jag trodde detta orsakat mina problem tidigare också. Satte ihop den kabeln igen med kabelskor denna gång. Fick ström till knappen och även ut från den när jag trycker in den. Bytte tillbaka till det relä som jag vet funkar. Men grundproblemet är kvar, dvs det tar fortfarande ca 10 min innan det går att få i OD:n! Uppträckte av en slump att om man stänger av och startar igen så går den i bland att få i snabbare. Kan det vara glapp i själva plastkontakten till relät tro? Vad heter den gemensamma utgången som du skrev om ovan?
Glömde skriva att jag även gjorde rent och bytte kabelskor på solenoiden. Någon som vet vilken utgång på relät som går till lampa/solenoid?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#548363
Är reläerna identiska? Det skiljer en del mellan olika reläer, automat och manuell har t.ex. olika.

Mvh GK
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]