Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beson
#548422
gnestakalle skrev:Är reläerna identiska? Det skiljer en del mellan olika reläer, automat och manuell har t.ex. olika.

Mvh GK
Ja de har samma nr. Bilen jag tog det från är manuell också. Det enda som är olika är att det är guldfärgade kontakter på det ena, kommer inte på rak arm i håg vilket.
av Beson
#548788
Nu har jag varit ute och kollat lite ström. I kontakten till relät finns det ström där stift 15 ska sitta (vid tillslagen tändning förstås) och när jag trycker ner knappen även där stift 86 ska sitta, dvs i mitten. Ska det vara ström på flera ställen?? Detta var alltså när relät inte slog till. Sedan åkte jag i 10 min tills OD:n började funka och kollade ström igen. Samma resultat. Har läst att det finns en givare som känner av om 4:an ligger i, kanske den som krånglar? Borde inte den skicka ström till till reläts kontakt också? Eller måste relät sitta i då? Sitter den i anslutning till växelspaken eller i växellådan? Konstaterade också att det finns ström på knappen även när 4:an inte ligger i, ska det vara så?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#548823
Den ström du reglerar med knappen är ju styrströmmen till reläet, alltså en svagare ström. När reläet slår till så sluts strömmen till solenoiden. Nu har jag inte tittat på hur detta relä ser ut inuti men beskriven funktion bör stämma.

Mvh GK
av Beson
#549060
Nu verkar det som problemet är löst, åtminstone vet jag var felet ligger: Givaren på växellådan! Föroppningsvis bara dålig kontakt, bytte originalkontakten som satt ganska löst och slappt mot en vanlig rundstiftshylsa storlek blå. Den sitter hårt och tajt och gav kontakt direkt, fast bilen var kall. Åkte direkt ut och provade också och det funkade som det skulle på en gång! :D Läste på ett annat forum att mitt fenomen, dvs att OD bara funkar vid varm motor, är typiskt för givarfel. Eftersom ingen visste det här så kan jag berätta att givaren sitter högt upp på högra sidan på lådan :-)-) Nu har jag haft nästan alla de vanligaste elektriska felen innan jag hittade grundorsaken, samverkande fel är ju inte ovanligt i den här branchen har jag upptäckt...Om jag får säga det själv så har jag blivit expert på OD nu :wink: Bra kunskaper eftersom jag har en 76:a med samma låda, där har dock OD:n funkat klockrent så länge jag haft bilen, 2 år och lika många tusen mil ungefär.
#1319194
Jag lånar denna tråd

Har en 240 -83 manuell växellåda.

Har följande problem idag med OD’n.
Relä klickar och grön lampa i instrumentpanel lyser, men den aktiveras inte mekaniskt i växellådan = ingen förändring utav varvtal.

Problemet med att få i OD har ökat med tiden. Vid kallstart och snabbt ut på motorväg i fuktigt/regnigt väder så kunde det ta några km innan OD aktiveras (lampan lyste, relä tickade samt mekaniskt i vxllåda)
På senare tid oavsett väder både vid kallstart/varmstart så har OD inte aktiverats, inget klick i relä och givetvis ingen mekanisk växelförändring.
Har som åtgärd då ruskat om växelspaken sidledes och så har OD fungerat fullt ut.

Vad jag kan förstå finns det flera felkällor
Knapp på växelspak (bör fungera)
Relä på upphällning? (jag kan höra klickljudet tydligt och OD lampan lyser)
Givare för 4:ans växel = dålig kontakt?
Solenoid = dålig, alt. defekt eller dålig kontakt?

Finns det fler felkällor att ta hänsyn till?

Nu är det inte jag personligen som felsöka/reparera, men är intresserad nog för att få en övergripande bild om det hela. Jag kan även ha uttryckt mig felaktigt rent tekniskt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1319241
Oljenivån i växellådan? Kvalitet på oljan i växellådan?? Hade liknande problem, det var förmodligen reducerventilen till OD-n som krånglade. Fick inte tag i grejer så jag köpte en beg. låda. Oljan är oerhört viktig, det var markant skillnad på olika typer. Kör numera på Biltemas ATF olja typ F/G som är automatlådeolja för äldre Ford och Volvo (Borg-Warner). Provat syntetisk typ Dexron, men det funkar sämre.
#1319451
Halloj,
Tror inte oljenivån är kontrollerad - osäker...
Men visst är ATFolja endast avsedd för automatlådor?

Jag har manuell på min 83:a och visst krävs en solenoid även här? Vänligen rätta mig ifall jag har fel. Efter ett antal timmar på internet kan jag inte hitta någon ny solenoid till min gamla Volvo, ja förutom till automatare.

Har hittat på skroten, men hade gärna köpt en ny för att veta att den fungerar.
Kan det stämma att det är en M46låda i min bil?

OBS - jag är bara en teknikintresserad amatör
Användarvisningsbild
av lennarte
#1319475
ChrilleVolvo240 skrev:Men visst är ATFolja endast avsedd för automatlådor?
Det finns nog ingen olja som är bara för ett ändamål. Denna olja (ATF Typ F/G) har använts i alla Volvos växellådor från och till sedan -50-talet. Volvos automatlådor har haft den så länge dom har haft automatlådor. Volvos overdrive lådor har haft der sedan M41 1959. Volvos manuella växellådor har haft det sedan M45 kom 1976. Plus att alla Stromberg, SU och Pierburg vakuum förgasare har haft det. Detta gäller fram till början på -90-talet och gäller inte M40 (SAE 80W-90 GL4) och AW automatlådor (Dexron syntetolja). Har säkert missat något, skriver direkt ur minnet så det kan säkert fela på någon punkt.
Reservdelar till Volvos overdrive lådor är nog lättare att hitta i England, det är en engelsk "tillsats" och den satt på många engelska bilar. Sök på Laycock de Normanville
Användarvisningsbild
av Frrla
#1319649
givarfelet för 4:ans växel är ganska vanligt. normalt sett så hoppar givaren igång med värme. prova bryt och håll spaken mot passagerarsätet när du klickar på knappen (kall bil). Detta om lampan inte tänds när man försöker lägga i överväxeln.

Tänds lampan så lägg i 4an och lyssna under bilen om det klickar i solonoiden. mät om du får fram ström till den.
Klickar den "distinkt" bör man kolla om själva OD:n är i bra skick, olja osv. lägg i backen och backa med bra gas. slirar det så är den påväg att bli dålig. samma sak om man kör ca 80km/h och gasar fullt samtidigt som man lägger i växeln utan koppling, den ska hugga i ordentligt på max en halvsekund.
olja och rengöring brukar man komma långt med, men är överväxeln kass så är den.
Själv kör jag Castrol dextron III i mina od lådor. en bil kör jag RedLine olja för test.

Ta detta som ett lätt komplement till Lennarts svar :)
#1320603
Tack för svaren allesammans!
Blev lättare att hitta information när man söker på Laycock de Normanville.
Har hitta solenoid hos skandix.de...

Vi får se vad som händer i veckan, men ett oljebyte blir det åtminstone.

Återkommer med resultat :-)

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]