Sida 1 av 5

B23A --> B230E i Volvo 245;a

Postat: lör 02 jul 2011, 07:08
av volvoyamha
Tjena grabbar och Tjejer (:

Är det någon som är sugen på en FAQ om motor bytte i en volvo 245:a av års modell 1984.

Skall kasta ur b23an (fögge)

och i med en

B230E Ifrån en 1987 eller 1988 år modells volvo 740 GLE (:


Elen har jag precis klurat ut ;)

Så något intresse??

Mvh A.L

Re: B23A --> B230E i Volvo 245;a

Postat: lör 02 jul 2011, 11:48
av Volvo264GLE
Jag skulle gärna ha lite skönläsning om ett sådant motorbyte! :D
Har själv en 84:ans 245 med förgasare som på väg med utförslut och hemlängtan kommer upp i strax under 120^^
Antar (tror) därför att något är koko med förgasaren :mrgreen:

Re: B23A --> B230E i Volvo 245;a

Postat: lör 02 jul 2011, 14:02
av gnestakalle
Du får flytta härvan från 740 till din 245 och sen kan det vara lämpligt att bygga om från den bakmonterade fördelarn till en "normalt" monterad fördelare.

Mvh GK

Re: B23A --> B230E i Volvo 245;a

Postat: lör 02 jul 2011, 15:41
av Hasse63
B23 - B230 med K-jet är betydligt enklare.

Typ plugga in en motorhärva som redan sitter på motorn i kontakten vid torpeden och returledning fram till tanken "där pumparna sitter"

Re: B23A --> B230E i Volvo 245;a

Postat: sön 03 jul 2011, 12:37
av volvoyamha
Volvo264GLE// Min gjorde 140 på 3500 varv (full gas :shock:) (5:an på en m47:a)
Peta i 4 an varva han 4500 och gick en 150... I med 5:an så sjunk varvet till en 3500 och en 140 igen -.- Då vart det bestämt motor bytte ;)

GK//
Jao jag tog ju ifrån det 8poliga kontakten, till styr boxen och det till tändslutsteget, det är då en
Röd/vit - tändspolen (ifrån tändslutsteget)
Blå ifrån tändslutsteget- till tändspolen
Blå ifrån styrbox - till tändspolen
Sedan brun i från både tändboxen och tändslusteget som skall jordas,
Sedan är det kablarna ifrån motorkontakten!

Plus en grov grön som skall till knacksensorna ;)

Hassse63
Varför gör det lätt för sig?
Hehe
Då tar man det bästa systemet vet du väl ;)

Re: B23A --> B230E i Volvo 245;a

Postat: sön 03 jul 2011, 22:38
av osla
är det inte 23et som är absolut bäst i hållbarhet, speciellt om man vill ta ut några hk utöver dom 180 eller va de är i den original (visst fan var det 180 hk i den, eller var det kring 160 bara?)

Re: B23A --> B230E i Volvo 245;a

Postat: sön 03 jul 2011, 22:43
av Hasse63
182...

Re: B23A --> B230E i Volvo 245;a

Postat: mån 04 jul 2011, 21:30
av Volvo264GLE
Är det någon skillnad på att ta en b230e från en 240 jämfört med från en 740 och sätta i en 240? Det enda jag vet är att fördelaren sitter på annat ställe...

Re: B23A --> B230E i Volvo 245;a

Postat: mån 04 jul 2011, 21:47
av Hilmer
Det är ju självklart enklare att ta delarna från 240 eftersom dessa passar utan modifiering.
Primärpump, tankpump, filter, bränsleledningar och så klart kablaget skiljer ju modellerna åt och får ändå anskaffas, enklast då att fixa en donatorbil att plocka från direkt.
B230E fanns 85-89 i både 240 och 740, skillnaden är kamaxeln. 240 har A-kam och ger 129hk medan 740 har V-kam och ger 131hk, i övrigt exakt samma motor. Placeringen utav fördelaren skiljer också.

Re: B23A --> B230E i Volvo 245;a

Postat: mån 04 jul 2011, 22:50
av Hasse63
Byggt om en 245 78 med B21a till B23e från en 740 84.
Tog bara motorn från 740 och resten från 240..
Undrar om den rullar nu :roll:

Bromsar bör också uppgraderas... glöm inte det.

Motorfästen skiljer också :wink: