Sida 1 av 1
240 -75 och äldre, regga med t5 eller fk motor!
Postat: sön 19 jun 2011, 11:55
av maccan92
heej!!
tänkte höra vad som gäller om jag ska regbes en 240 med antingen är t5 motor eller fk motor..
har för mig hk gränsen för 240 är 220hk och t5an har ju 225hk.. jag kan ju ta 2,5 liters motorn från s70 också som ligger runt 195.. men iaf till saken, hur är det när jag reggar? är det bara byta motor som har under 220hk orginal och sen bara regga den så.. blir den reggad med "ändrad motoreffekt" så jag kan åka trimmad med den eller??
Re: 240 -75 och äldre, regga med t5 eller fk motor!
Postat: sön 19 jun 2011, 12:20
av Rådlös
Sådana här juridiska frågor ställer du bäst till den som har författat reglerna. D.v.s. Transportstyrelsen, eller vad dom heter (?). Närmaste Bilprovning (som lyder under Transportstyrelsen) torde också kunna redogöra rätt bra för vad som gäller.
Transportstyrelsen har avdelningar för Frågor & Svar på sin hemsida. Du kan även maila dom direkt, och t.o.m. ringa till dom.
Re: 240 -75 och äldre, regga med t5 eller fk motor!
Postat: sön 19 jun 2011, 12:45
av maccan92
deras sida ligger nere just nu.. men om någon vet svaret så kan ni gärna skriva det..
Re: 240 -75 och äldre, regga med t5 eller fk motor!
Postat: sön 19 jun 2011, 13:36
av Amarace
Motorn måste ligga på 220hk el under samt max 275Nm i vrid och du måste ha ventilerade skivor fram o1031 bakaxel. Dom kan kräva intyg på motorns effekt och vrid.
Det blir "Utbytt motor" den reggas med och ofta skrivs måde motortyp och motornummer in också.
Re: 240 -75 och äldre, regga med t5 eller fk motor!
Postat: mån 20 jun 2011, 12:44
av bensinskalle
Amarace skrev:Motorn måste ligga på 220hk el under samt max 275Nm i vrid och du måste ha ventilerade skivor fram o1031 bakaxel. Dom kan kräva intyg på motorns effekt och vrid.
Det blir "Utbytt motor" den reggas med och ofta skrivs måde motortyp och motornummer in också.
Går dom på motorn "originaleffekt" eller accepterar dom ett bänkpapper vid besiktning? I så fall ska det ju inte vara några problem med en 2,3 T5 för de där 5hk lär den ju garanterat ha tappat ;)
Re: 240 -75 och äldre, regga med t5 eller fk motor!
Postat: tis 21 jun 2011, 16:26
av maccan92
bensinskalle skrev:Amarace skrev:Motorn måste ligga på 220hk el under samt max 275Nm i vrid och du måste ha ventilerade skivor fram o1031 bakaxel. Dom kan kräva intyg på motorns effekt och vrid.
Det blir "Utbytt motor" den reggas med och ofta skrivs måde motortyp och motornummer in också.
Går dom på motorn "originaleffekt" eller accepterar dom ett bänkpapper vid besiktning? I så fall ska det ju inte vara några problem med en 2,3 T5 för de där 5hk lär den ju garanterat ha tappat ;)
bänkningspapper godkänner dom nog inte.. dom vill oftast ha intyg från volvo på motorn och dess orginaleffekt.. så dom går nog mer på det.. går ju att köra en 2.5t från s70:) går ju senare att byta till en 2.3liters :)
Re: 240 -75 och äldre, regga med t5 eller fk motor!
Postat: ons 22 jun 2011, 12:39
av bensinskalle
maccan92 skrev:bensinskalle skrev:Amarace skrev:Motorn måste ligga på 220hk el under samt max 275Nm i vrid och du måste ha ventilerade skivor fram o1031 bakaxel. Dom kan kräva intyg på motorns effekt och vrid.
Det blir "Utbytt motor" den reggas med och ofta skrivs måde motortyp och motornummer in också.
Går dom på motorn "originaleffekt" eller accepterar dom ett bänkpapper vid besiktning? I så fall ska det ju inte vara några problem med en 2,3 T5 för de där 5hk lär den ju garanterat ha tappat ;)
bänkningspapper godkänner dom nog inte.. dom vill oftast ha intyg från volvo på motorn och dess orginaleffekt.. så dom går nog mer på det.. går ju att köra en 2.5t från s70:) går ju senare att byta till en 2.3liters :)
Aha okej ;)
Annars är det ju poppis att ta 2liters blocket, stoppa i 2,3 vev, stakar etc så har man en exakt 2,3 kopia men som ser ut som en 2,0 utvändigt ( rätt nummer ), perfekt för besiktning ;)