Automatlådan driver inte...
Postat: sön 19 jun 2011, 09:06
Anyway, 8) jag har
för tillfället 2 st gamla Volvo: en 245 a' 1988 samt en 745 med samma motor
fast anno -92.... Den senare fick jag införskaffa mej då den g:a
trotjänaren i smällkalla Vintern , gav upp vad gäller automatlådan - som
slutade driva helt enkelt :-(O) Jag föredrar den gamla 245:an jämfört med
745:an - i 1:a hand pga automatlådan som jag gillar bättre än den manuella.
(Då jag kör automatväxlat på jobbet så har jag börjat gilla
automatväxlade bilar) Jag kollade på forumet hur man spolar lådan och
gjorde detta i Våras med förhoppningen att det skulle rätta till problemet.
Och ...jodå!!! :D Det vart en svart geggig becksvart ...gråaktig, kletig
...geggamojja som kom ut ur vxl lådan!!!
Var 30:e sek stängde min
medhjälpare av motorn och mängden olja som kom ut var enbart ca 0,5 L
Hade läst att mängden borde vara det dubbla, eller??? Nåväl...efter ca
7-8 L så vart trycket lite bättre o det hann komma ut ca: 7 dl på 30
sek....Efter ca 13 L så vart saften ganska så bra som det såg ut iaf...Jag
efterfyllde o kolla med mätstickan....och tog sen en provtur med bultande
hjärta :roll: Lådan växlade så mjukt så jag trodde först inte den alls
växlade!!! Ettan, tvåan samt trean gick fint in....men sen ville fyran inte
hoppa in, trots att jag varvade motorn.....istället slutade den att driva
efter ca 2 Km körning. Jag stängde av motorn och efter en minut startade
jag återigen. Då drog den igen, fast den gick ju inte som normalt, helt
klart. Jag luffade hem i moped hastighet och med en sur min
Här befinner
jag mej nu....Bilen går att starta o det går att köra ett par minuter - sen
slutar lådan att driva!!! Innan den slutar driva, slirar den ganska rejält
och bara genom att varva motorn går det att 'provocera 'fram en sista
kraftansträngning från AW-71.... Nu har jag tänkt att det kanske är en god
ide att öppna oljetråget för att byta oljefiltret - såna finns ju att köpa
för en överkomlig slant. Så jag har pallat upp bilen utanför huset o tänker
mej att göra detta nästa månad då jag börjar min semester
-) Tror nån detta
kan vara boven i dramat ??? Eller är Lammellerna slut???
Besiktningskillen sa till mej att det kan va oljepumpen som är på väg att
paja...
Hmmm....??? Att byta hela vxl lådan har jag ingen lust till....bättre
införskaffa en likadan bil som är i bättre skick.
P.S. Kan tillägga att när jag köpte bilen för ett par år sedan, var det med
en läckande oljeslinga i den ordinarie Kylaren, vilket gjorde att olja från
lådan hamnade i kylarvattnet. Kanske en del glykol då kom in i
automatlådan??? Jag bytte kylare samt oljan i tråget och den har gått
föredömligt bra under de 2 år jag använt bilen. Efter ett år s användande
så fungerade inte backen på lådan - det var under sommaren. Jag körde då
till GDS macken i Partille och där böt jag oljan i tråget och efter det så
fungerade även backen på lådan hur fint som helst. Men som sagt; efter
ytterligare ett år så slutade den att driva - helt utan förvarning!!! Det
enda som märktes var att 4:ans växel tog längre tid på sej att hoppa in -
först vid 90 Km/h gick den in, mot tidigare 70 Km/h....D.S
Vad tror Ni att det kan vara, herrar o damer??? Jag gillar verkligen
denna gamla trotjänaren.....och....ja,ja!! - Jag vet att jag borde spolat lådan redan från första början :mrgreen:
för tillfället 2 st gamla Volvo: en 245 a' 1988 samt en 745 med samma motor
fast anno -92.... Den senare fick jag införskaffa mej då den g:a
trotjänaren i smällkalla Vintern , gav upp vad gäller automatlådan - som
slutade driva helt enkelt :-(O) Jag föredrar den gamla 245:an jämfört med
745:an - i 1:a hand pga automatlådan som jag gillar bättre än den manuella.
(Då jag kör automatväxlat på jobbet så har jag börjat gilla
automatväxlade bilar) Jag kollade på forumet hur man spolar lådan och
gjorde detta i Våras med förhoppningen att det skulle rätta till problemet.
Och ...jodå!!! :D Det vart en svart geggig becksvart ...gråaktig, kletig
...geggamojja som kom ut ur vxl lådan!!!
Var 30:e sek stängde min
medhjälpare av motorn och mängden olja som kom ut var enbart ca 0,5 L
Hade läst att mängden borde vara det dubbla, eller??? Nåväl...efter ca
7-8 L så vart trycket lite bättre o det hann komma ut ca: 7 dl på 30
sek....Efter ca 13 L så vart saften ganska så bra som det såg ut iaf...Jag
efterfyllde o kolla med mätstickan....och tog sen en provtur med bultande
hjärta :roll: Lådan växlade så mjukt så jag trodde först inte den alls
växlade!!! Ettan, tvåan samt trean gick fint in....men sen ville fyran inte
hoppa in, trots att jag varvade motorn.....istället slutade den att driva
efter ca 2 Km körning. Jag stängde av motorn och efter en minut startade
jag återigen. Då drog den igen, fast den gick ju inte som normalt, helt
klart. Jag luffade hem i moped hastighet och med en sur min

jag mej nu....Bilen går att starta o det går att köra ett par minuter - sen
slutar lådan att driva!!! Innan den slutar driva, slirar den ganska rejält
och bara genom att varva motorn går det att 'provocera 'fram en sista
kraftansträngning från AW-71.... Nu har jag tänkt att det kanske är en god
ide att öppna oljetråget för att byta oljefiltret - såna finns ju att köpa
för en överkomlig slant. Så jag har pallat upp bilen utanför huset o tänker
mej att göra detta nästa månad då jag börjar min semester

kan vara boven i dramat ??? Eller är Lammellerna slut???
Besiktningskillen sa till mej att det kan va oljepumpen som är på väg att
paja...
Hmmm....??? Att byta hela vxl lådan har jag ingen lust till....bättre
införskaffa en likadan bil som är i bättre skick.
P.S. Kan tillägga att när jag köpte bilen för ett par år sedan, var det med
en läckande oljeslinga i den ordinarie Kylaren, vilket gjorde att olja från
lådan hamnade i kylarvattnet. Kanske en del glykol då kom in i
automatlådan??? Jag bytte kylare samt oljan i tråget och den har gått
föredömligt bra under de 2 år jag använt bilen. Efter ett år s användande
så fungerade inte backen på lådan - det var under sommaren. Jag körde då
till GDS macken i Partille och där böt jag oljan i tråget och efter det så
fungerade även backen på lådan hur fint som helst. Men som sagt; efter
ytterligare ett år så slutade den att driva - helt utan förvarning!!! Det
enda som märktes var att 4:ans växel tog längre tid på sej att hoppa in -
först vid 90 Km/h gick den in, mot tidigare 70 Km/h....D.S
Vad tror Ni att det kan vara, herrar o damer??? Jag gillar verkligen
denna gamla trotjänaren.....och....ja,ja!! - Jag vet att jag borde spolat lådan redan från första början :mrgreen: