Sida 1 av 1
Volvo 245 -77 (B21a) startar inte
Postat: tis 07 jun 2011, 19:37
av mf7495
Hej alla, jag har problem med att min 245a inte startar. Den får bensin och gnista och har även testat med startgas, ändå har den bara hosta till lite två gånger men är annars stendöd.
Innan vintern så funkade den utan problem. :(
Har försökt få igång den flera gånger och den har fullt batteri.
Re: Volvo 245 -77 (B21a) startar inte
Postat: tis 07 jun 2011, 22:19
av Hasse63
Tändstift kan sluta fungera "bara så där" men kan tyckas ge en bra gnista utanför motorn.
Gammalt bränsle kan också vara en orsak.
Flottören kan också hänga sig och med den flottörventilen.
Re: Volvo 245 -77 (B21a) startar inte
Postat: ons 08 jun 2011, 12:46
av mf7495
Tändstiften är nya och även bensinen, och tändstiften va lagom blöta varje gång jag kollade på dom.
Men om det är bra gnista när man testar borde tändstiften fungera, eller? :???:
Re: Volvo 245 -77 (B21a) startar inte
Postat: ons 08 jun 2011, 14:32
av Rådlös
Det är ingen självklarhet att stiften fungerar i motorn när dom fungerar på utsidan. Kompressionstrycket i cylindern "håller emot", och är det då en försvagad gnista, så kan trycket "isolera" elektroderna på stiftet. Luft är en elektrisk isolator. Mer luft, högre kompression, isolerar ännu bättre.
Du får nog göra lite mätövningar. Börja med tändspolen. Primärlindningen, den som kommer från brytarna (om du har dom kvar?) och till anslutning 15 skall ligga på ungefär 1 - 2 ohm. Sekundärlindningen mellan utgången, på toppen av spolen, och till 15 skall det vara ungefär 12 - 15 Kohm. Detta är lite att börja med. Sedan kan du ju fundera över om du kanske behöver ett modernare brytarlöst elektroniskt tändsystem.