Sida 1 av 1

Automatlåda 75-78

Postat: tor 26 maj 2011, 21:03
av itchi
Har en BW55 som går lite konstigt. När man kör iväg rycker det och ibland driver den inte iväg förens man varvat upp motorn en hel del, då hugger den till och börjar driva. Samma sak om man kommer till en backe så hugger det och kan sluta driva mitt i backen. Är man hård på gasen här börjar den driva igen.

Oljan är hallonsaft färgad och luktar inget, kört PRND23 flera gånger när den är varm, väntar lite och kollan mängden, perfekt!
Kickdown wiren är perfekt, exakt som i manualen 0,2 i tomgångsläge och 51,2 i fullt spett.

Är det nått oljetryck som jävlas?
Är det lamellskivorna som är slut i växlarna?
Är det Turbinen (konverten) som är paj?

Mvh Emil

Re: Automatlåda 75-78

Postat: fre 27 maj 2011, 02:04
av NisseHult
Låter som oljetorsk.
HUR säger din manual att du ska kolla oljan?

Re: Automatlåda 75-78

Postat: fre 27 maj 2011, 12:58
av itchi
hej
jag mäter som jag skrev, växla mellan lägena när den är varm och stanna ca 5 sekunder på alla växlarna, ha den på tomgång 2 min sen titta på stickan och då ligger jag på max sträcket efter 1 minuts väntan.
Så olja finns det i och den är fin

Re: Automatlåda 75-78

Postat: fre 27 maj 2011, 23:44
av NisseHult
itchi skrev:...ha den på tomgång...
Det var just det som du inte skrev, och gör man fel här så blir det alldeles för lite i lådan.
Det händer emellanåt att man mäter med motorn avstängd, och även tippar i vanlig motorolja.
Det är anledningen till min fråga.
Men nu vet jag ju att det är inte nivån som är problemet.
Det kan vara filtret som är igensatt.
Plocka ner tråg och filter och rengör.

Re: Automatlåda 75-78

Postat: lör 28 maj 2011, 08:53
av itchi
Japp det ska jag göra :D Och om det är friskt där så ska jag testa oljetrycket. Är oljetrycket bra så börjar jag misstänka konverten

Re: Automatlåda 75-78

Postat: lör 28 maj 2011, 11:05
av NisseHult
Det borde ha hörts om den gett sej tycker jag, eller?