Sida 1 av 2

Min Volvo 244 -81 GL dör under stadskörning

Postat: lör 14 maj 2011, 21:48
av Wesk83
Hej min volvo 244 B23A, med förgasare , dör när jag kör inne i stan när det är varmt ute (typ nu), eftersom jag bor i stockholm så är det en del köer.

Den går klockrent sen helt plötsligt så dör den när jag står på tomgång. Man kan försöka att starta den det går bra men den dör direkt, o man får ingen kraft att köra iväg. Sen allt jag behöver göra är att vänta ca 20min så startar den normalt, med full choke ute. Det luktar bensin somfan efter jag startat den.

OBS har ej detta problem på vintern enbart på sommarn...

Lämnat in den 2 gånger men utan framgång :(.

I övrigt går den bra somfan, får bara problem när jag står still mycket på tomgång och mycket start och stopp körning.

Re: Min Volvo 244 -81 GL dör under stadskörning

Postat: lör 14 maj 2011, 22:13
av gnestakalle
Har du AC i bilen. Kan vara att överstömningskanalerna är tilltäppta eller feljusterade, om du har AC finns väl en solenoidventil som skall kompensera tomgången.

Mvh GK

Re: Min Volvo 244 -81 GL dör under stadskörning

Postat: lör 14 maj 2011, 23:04
av Wesk83
Nej min bil har ej AC.

Re: Min Volvo 244 -81 GL dör under stadskörning

Postat: lör 14 maj 2011, 23:21
av gnestakalle
Kan fortfarande vara överströmningskanalerna men utan AC har du ingen solenoidventil som hjälper till lite extra med tomgångskompensering. Du har en skruv på din förgasare för att justera överströmningen. Alternativt kan det vara så att din förgasare är i behov av lite service.

Mvh GK

Re: Min Volvo 244 -81 GL dör under stadskörning

Postat: sön 15 maj 2011, 00:16
av Rådlös
För mig låter detta direkt som ånglås. Alltså att bränslet förångas i och före förgasaren. Det som inte stämmer så bra med detta är att bensinen i dag är av mycket bättre kvalitet än när detta drabbade många Volvoägare på 70 och 80-talet. Och även att du har "fel" årsmodell för att vara i riskzonen. Det var årgångarna 77 - 78 som var särskillt utsatta för ånglås. Standardåtgärden som Volvo gjorde, men som var otillräckligt, var att sätta en tjock plastbricka under förgasarfoten. Den var tänkt att vara som en värmeisolering mot den varma motorn. Det räckte som sagt inte. Kolla om du har någon sådan bricka, 10 - 15 millimeter tjock och i mitt fall var den av grön plast.

Nu säger jag inte emot Gnestakalles råd, en dålig förgasare kan säkert ge dom här symtomen, men det kan vara bra för dig att känna till att ånglås har gjort många Volvoägare förtvivlade vid kökörning och rödljus.

Re: Min Volvo 244 -81 GL dör under stadskörning

Postat: sön 15 maj 2011, 08:16
av Wesk83
Tankar alltid med V-power från shell :).

Mycket pekar på förgasaren, visste inte att jag hade några överströmmingskanaler samt var ligger dom ?

Är det någon av er som vet om jag ska hälla i bly ersättningsmedel när jag tankar, för har alltid gjort det pga förra ägaren sa att jag skulle det.

Om man ska göra service på en förgasare tror ni det löser mitt problem?

Re: Min Volvo 244 -81 GL dör under stadskörning

Postat: sön 15 maj 2011, 09:11
av Rådlös
Du behöver inget som helst blyersättningsmedel i den bilen. Ditt topplock är av aluminium och har inpressade hårda ventilsäten av stål, så all form av sådana extra tillsatser i bränslet är bortkastade pengar.
Läs här. Det gäller även din bil: http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf

Re: Min Volvo 244 -81 GL dör under stadskörning

Postat: sön 15 maj 2011, 09:34
av Hasse63
Prova att höja tomgången lite :wink:

Re: Min Volvo 244 -81 GL dör under stadskörning

Postat: sön 15 maj 2011, 09:34
av Hasse63
Prova att höja tomgången lite :wink:

Re: Min Volvo 244 -81 GL dör under stadskörning

Postat: mån 16 maj 2011, 22:08
av Vix
Enligt handboken till min -82a kan motorn direkt ta skada av blyad bensin eller blyersättning i bensinen har jag för mig att det stod.