Välkommen hit :D Jag är inte jättekunnig om man jämför med en del andra här på forumet.. men eftersom ingen gett dig något svar kan jag väl göra ett litet försök (vi alla behöver träna oss på olika saker).
fråga 1: är det dåligt/slitsamt för startmotorn att köras länge?
Nog sliter det på startmotorn om du drar i den i två minuter, den finns ju där för att starta motorn så att säga - den ska inte gå så länge
fråga 3: jag vill gärna lära mig lite om bilar, går det att fixa själv? fråga 4: om inte, hur pass dyrt kommer detta att kosta mig? Jodå, om du inte kan någonting så blir det såklart kämpigare men så avancerat är det inte. Kostnaden beror på vad felet är.. ofta kommer man undan med några hundralappar eller till och med bara lite felsökning.
fråga 5: någon som vet någon bra skrot/bildemontering där man kan skaffa delar i närheten av lund(helst) eller malmö? Jag har aldrig varit i Skåne men jag har beställt delar från Arons Bildemontering i Malmö och det gick mycket bra, annars så kan du googla lite
fråga 2: vad kan det vara för fel? Detta är antagligen den svåraste frågan.. Men eftersom den går då och då så kan det kanske vara ett jordfel eller något annat kontaktfel. Jordkabeln går från ventilkåpan ("locket på motorns topp") till torpedväggen ("väggen mellan kupé och motorutrymme")- Den sitter fast med en skruv i torpedväggen och ibland är det dålig kontakt där och det kan ge upphov till konstigheter. Skruva lite på den och ha på lite rostolja så vet du att det funkar ;) Du kan också kolla andra kabelanslutningar så att inget har gått isär.
Det kan vara bra att kolla stift och tänddelar. Du behöver en "vanlig tändstiftshylsa" för att ta ut stiften... Kolla om du har gnista på tändstiften och du borde också kolla om det kommer fram bensin. Jag skulle råda dig att skaffa en handbok, där kan du läsa om hur saker fungerar, hur man gör enkel felsökning och även hur du plockar isär bilen :mrgreen: En sån här:
http://www.skruvat.se/Haynes-Reparation ... 20035.aspx
Din motor heter med största sannolikhet B230f och har tändsystemet LH-Jetronic 2.4 så du har en liten "diagnostikbox" som sitter på "fjäderbenshuset(?)" mot torpedväggen. Jag minns inte hur det fungerar nu men ibland kan den ge en indikation på vad som är fel. Det ska finnas trådar här på forumet som säger hur man gör eller så skaffar du en bok

-)
Jag postar en bild som visar var jordkabeln och diagnosboxen sitter samt även den röda kabeln som sitter på pluspolen. Den sistnämnda ger ström till tändsystemet och om det är glappkontakt där så fungerar bilen ibland och ibland inte.
Lycka till med ditt mekande och hör av dig om hur det går! vol:-)
[img]
[IMG]http://forumbilder.se/thumbs/81420111039347556.jpg[/img][/img]