Sida 1 av 1

Sot! volvo 240 87:a med b21a motor

Postat: tis 03 maj 2011, 15:53
av Knorr
Är det någon som vet om det finns något medel man kan använda om man har problem med sot på kolvarna eller hur man bäst gör för att få bort det efter att man ställt tändning , tomgång mm..
Kör en volvo 240 med en Weber 36/36 dcd förgasare och en B21A motor

Mvh...knorr

Re: Sot!

Postat: tis 03 maj 2011, 16:10
av Rådlös
Kör på så hög etanolblandning du kan. Om du har en E eller F-motor kan du troligen köra på ca 30% inblandning utan problem. Har du förgasare så får du nöja dig med ca 15%. Du får prova ut var gränsen ligger.
Vill du köra på ännu högre inblandning så får du förmodligen konvertera din motor, och då kan du köra på enbart E85. Det är betydligt enklare att konvertera en insprutningsmotor än en förgasarmotor. I det senare fallet går det, men det är lite jobb med det. På http://www.etanol.nu kan du läsa mer om detta.

Re: Sot!

Postat: tis 03 maj 2011, 23:23
av DDD
Hej!
Vill tipsa dig om att skriva en tydligare rubrik till tråden. Innehållet i tråden bör också tala om vilken motormodell och eller bil etc som frågan gäller. På så vis har du större chans att få tips och fler forumsanvändare kan få tips och hjälp via sökfunktionen om samma problem.
Lycka till.
MVH.

Re: Sot! volvo 240 87:a med b21a motor

Postat: mån 06 jun 2011, 23:43
av Hygglo
Knorr skrev:Är det någon som vet om det finns något medel man kan använda om man har problem med sot på kolvarna eller hur man bäst gör för att få bort det efter att man ställt tändning , tomgång mm..
Kör en volvo 240 med en Weber 36/36 dcd förgasare och en B21A motor

Mvh...knorr
Jag hade en sotig 240 -88 som gått +30000 mil.. Köpte en flaska stp motorrengöring eller vad det hette på macken för 240:- en grå flaska med ca 0,5l som man häller i bensinen..
körde 50-100 mil och sedan när jag skulle byta till en 531 topp och annan kam så såg kolvarna fan som nya ut, en aning gulaktiga i metallen och ren metall på sina ställen inte ens sot avlagring på ventiltallrikarna..

Efter det så slår jag alltid i den soppan när jag skaffat en ny bil..

Re: Sot! volvo 240 87:a med b21a motor

Postat: ons 08 jun 2011, 21:20
av Arne
Blanda in diesel i bränslet och varmkör så får du ut sotet. Kom bara ihåg att fylla upp med bensin innan den kallnat för annars kan den bli tungstartad.

Re: Sot! volvo 240 87:a med b21a motor

Postat: tor 09 jun 2011, 00:21
av bensinskalle
Lossa en vacuumslang på insuget och spruta in lite vatten samtidigt som du gasar lite på spjället så sotar motorn ur riktigt fint ;)

Vattnet förångas ganska snabbt och det blir som en ångtvätt inne i cylindrarna. Motorn går illa och lever fan medan man gör det förstås men det gäller att spruta in lagom med vatten.