Köpa 245 Classic -93, vad tänka på?
Postat: mån 18 apr 2011, 22:07
Hej!
Nu börjar 740:in ge upp efter lång och trogen tjänst. Berättigat då jag är 15:e ägaren och den just nu rullat över 50k mil. Har gått 10k skapligt problemfria mil hos mig för de 1500 den kostade. Med den erfarenheten blir det en gammvolvo igen ;)
Som eventuell ersättare har jag lyckats nosa upp en 245 classic -93 för 1000 kr.
Jag har inga bilder på denna datorn, men ska beskriva så gott det går, så får ni försöka avgöra om den är bra.
Bilar har rullat 40k mil och haft 4 ägare, varav 1:a va tjänstebilsförare. Servicebok och massa papper från bes. m.m finns.
Avställd sen 2006
B230FD-motor, startar lätt och går tyst.
M47 låda, känns tajt och fin.
Bensinvärmare
Krockkudde (ovanligt, vad jag förstår)
Upprostad baklucka, annars bara ett litet hål i förardörren.
nästan 100% rostfri i golv och trösklar, inga hål alls, bara ytligt (har bankat med hammare).
Ytrost på länkarmar fram och bak, men verkar hela när man bankar.
Kupéfläkten snurrar bara sakta på högsta fart, död på de andra. (vad kan vara fel?)
blinkers och torkare döda (troligen jordfel eller säkringar.)
Alla mätare funkar.
Kapade fjädrar.
Måste pumpa upp bromstryck (känns som huvudcylindern är kass).
Är den något att satsa på för det priset?
Det som behövs för besiktning är lite elfelsökning, nya ok och belägg och nya fjädrar och dämpare runt om, bör sluta på ca 5000-7000, beroende på vart man köper grejerna, vilket verkar, efter en koll på blocket, rätt billigt ändå.
Sista årsmodellen brukar ju även vara den bästa.
Sen är frågan, hur missnöjd kommer jag bli när jag är van vid 740?
Har 240 också rostfria bromsrör? (Hatar, hatar, hatar att byta bromsrör i onödan efter en Saab jag hade)
Har inte kört 240 så mycket får jag motvilligt erkänna, bättre eller sämre komfort och körmssigt än 740?
Svara gärna! Köper inte jag eller någon annan den blir det skroten.
Nu börjar 740:in ge upp efter lång och trogen tjänst. Berättigat då jag är 15:e ägaren och den just nu rullat över 50k mil. Har gått 10k skapligt problemfria mil hos mig för de 1500 den kostade. Med den erfarenheten blir det en gammvolvo igen ;)
Som eventuell ersättare har jag lyckats nosa upp en 245 classic -93 för 1000 kr.
Jag har inga bilder på denna datorn, men ska beskriva så gott det går, så får ni försöka avgöra om den är bra.
Bilar har rullat 40k mil och haft 4 ägare, varav 1:a va tjänstebilsförare. Servicebok och massa papper från bes. m.m finns.
Avställd sen 2006
B230FD-motor, startar lätt och går tyst.
M47 låda, känns tajt och fin.
Bensinvärmare
Krockkudde (ovanligt, vad jag förstår)
Upprostad baklucka, annars bara ett litet hål i förardörren.
nästan 100% rostfri i golv och trösklar, inga hål alls, bara ytligt (har bankat med hammare).
Ytrost på länkarmar fram och bak, men verkar hela när man bankar.
Kupéfläkten snurrar bara sakta på högsta fart, död på de andra. (vad kan vara fel?)
blinkers och torkare döda (troligen jordfel eller säkringar.)
Alla mätare funkar.
Kapade fjädrar.
Måste pumpa upp bromstryck (känns som huvudcylindern är kass).
Är den något att satsa på för det priset?
Det som behövs för besiktning är lite elfelsökning, nya ok och belägg och nya fjädrar och dämpare runt om, bör sluta på ca 5000-7000, beroende på vart man köper grejerna, vilket verkar, efter en koll på blocket, rätt billigt ändå.
Sista årsmodellen brukar ju även vara den bästa.
Sen är frågan, hur missnöjd kommer jag bli när jag är van vid 740?
Har 240 också rostfria bromsrör? (Hatar, hatar, hatar att byta bromsrör i onödan efter en Saab jag hade)
Har inte kört 240 så mycket får jag motvilligt erkänna, bättre eller sämre komfort och körmssigt än 740?
Svara gärna! Köper inte jag eller någon annan den blir det skroten.