240 GLT -91 Går dåligt på tomgång
Postat: tor 14 apr 2011, 23:27
Tjenare!
Jag gör i ett desperat försök ett inlägg här för att hitta svar på mitt irriterande problem med min 240. Jag är själv bilmekaniker så det känns lite smått pinsamt men känner att det är dax att kanske fråga någon som eventuellt kan ha någon aning.
Bilen är i alla fall en 240GLT -91 med en b230f motor. Allt är orginal och i bra skick / välservad o.s.v sitter dock extraktor grenrör och 3" hela vägen på.
Inga felkoder
Det som är bytt utan minsta framgång är: Tändstift, Tändkablar, spridare, bränsletrycksregulator, luftmassemätare.
Toppen är nyrenoverad och kontrollerad så att det inte är några fel på den. Kompressionen är jämn och fin över alla cylindrar.
Till problemet!
Motorn "hoppar" på tomgång (hela bilen hoppar upp och ned) och påminner om ett trasigt tändstift. Däremot går det inte att utesluta någon cylinder för utebliven tändning utan det är mer som en jämn dålig förbränning över alla cylindrar som på något sätt får hela motorn att hoppa omkring.
Går däremot helt okey på höga varv men lyssnar man noga så missar den lite då och då också.
Skulle sitta fint om någon satt på elscheman till styrenheter o.s.v med börvärden så man kan sätta sig och mäta upp alla signaler och in / utgångar.
Film efter en mycket hård vinterkörning. De nu den går som absolut sämst. Går bättre ibland.
http://s490.photobucket.com/albums/rr26 ... V00065.mp4
Film ifrån idag då den går som absolut bäst
http://s490.photobucket.com/albums/rr26 ... V00383.mp4
Anledningen till att den inte hoppar lika mkt i andra filmen är för att det sitter nya motorkuddar.
Jag gör i ett desperat försök ett inlägg här för att hitta svar på mitt irriterande problem med min 240. Jag är själv bilmekaniker så det känns lite smått pinsamt men känner att det är dax att kanske fråga någon som eventuellt kan ha någon aning.
Bilen är i alla fall en 240GLT -91 med en b230f motor. Allt är orginal och i bra skick / välservad o.s.v sitter dock extraktor grenrör och 3" hela vägen på.
Inga felkoder
Det som är bytt utan minsta framgång är: Tändstift, Tändkablar, spridare, bränsletrycksregulator, luftmassemätare.
Toppen är nyrenoverad och kontrollerad så att det inte är några fel på den. Kompressionen är jämn och fin över alla cylindrar.
Till problemet!
Motorn "hoppar" på tomgång (hela bilen hoppar upp och ned) och påminner om ett trasigt tändstift. Däremot går det inte att utesluta någon cylinder för utebliven tändning utan det är mer som en jämn dålig förbränning över alla cylindrar som på något sätt får hela motorn att hoppa omkring.
Går däremot helt okey på höga varv men lyssnar man noga så missar den lite då och då också.
Skulle sitta fint om någon satt på elscheman till styrenheter o.s.v med börvärden så man kan sätta sig och mäta upp alla signaler och in / utgångar.
Film efter en mycket hård vinterkörning. De nu den går som absolut sämst. Går bättre ibland.
http://s490.photobucket.com/albums/rr26 ... V00065.mp4
Film ifrån idag då den går som absolut bäst
http://s490.photobucket.com/albums/rr26 ... V00383.mp4
Anledningen till att den inte hoppar lika mkt i andra filmen är för att det sitter nya motorkuddar.