Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Tänkte passa på att byta ramen på mittkonsolen då den varit spräckt vid en infästning i många år och jag hittat en sprillans ny som ligger på lagret!

Tyvärr visade det sig att knappen för A/C inte är att leka med. Den har ett Eterrör som försvinner in i det okända. Det ser ut so att det eventuellt skulle vara möjligt att lossa frontbrickan så att man kan låda den sitta kvar när man drar fram panelen. Alla andra knappar och vred måste däremot tas ut framåt. Bild enligt länk visar vilken knapp jag menar.
http://www.garaget.org/?car=226577&image=2283098
Jag har för mig att den del där texten står är en separat bricka och den delen runtom med struktur är själva ramen där ac-reglaget sitter fast. Ta loss brickan så sitter en mutter innanför.
Hej Amarace,

Tack för ett mycket exakt tips. Risken hade varit stor att jag skulle ha brutit sönder något utan din hjälp.

Brickan lossade jag genom att pilla in en krok i hålet intill axeln. Nu som så många andra gånger hade jag nytta av fjädern som ingår i monteringssatsen för Girling skivbromsar - en liten smidig krok i formstabilt fjädermaterial. Jag brukar även använda denna för att lossa hårnålsfjädern som håller fönstervevarna på P1800. Förmodligen samma konstruktion på Amazon och 140 innan de fick plastvevarna.

Känner du till om reparationsfjädrarna till mittkonsolens strömbrytare går att köpa idag? Dvs den som man kan fästa i uttaget i mittkonsolen om fjädrarna på strömbrytarhusen lossnat. Dessa fanns på Volvo för drygt 10år sedan. Det känns dock lönlöst att gå in på Volvo utan ett artikelnummer.

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]