Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viking
#36261
Halloj, behöver hjälp.

Svärmors 440 går dåligt, stoppar ibland. Går inte på alla cylindrar, svarar grymt illa på gaspådrag, stoppar om man gasar på häftigt. Inte säker på vilken motor - en GLT '90. Har ingen AMM - har spjällvinkelgivare och vacuumslang in till boxen(?).

Har fått felkod 214 - provat med en annan givare, samma fel - har gnista - kan inte vara den tycker jag.

Kollade spänning till spridarna - matning i två stift när jag körde på starten.

Satte bredbandaren i avgasröret - visade snålt när nam gasade på och motorn gick orent.

Släppte på anslutningen på fuelrailen - där fanns tryck... eftersom bilen går bra större delen av tiden gissar jag på nåt elektriskt

Idéer ??

//Göran
av Viking
#36667
Mer ledtråd

När den går kan man inte stampa gasen i bott, då kväver den sig - om man däremot sakta trycker pedalen mot botten hinner den med på och drar helt OK. Någon acc uppfetning verkar klicka - har provat att rycka ur spjälllägesgivaren men då stannar den direkt.
Användarvisningsbild
av vetten
#36744
Hej har du kollat innanför fördelarlocket det sitter en o-ring som tätning runt kamaxeln där som kan börja läcka ibland med följd att det kommer in olja och en del annat skit där vilet kan leda till dom fel du beskriver, har själv haft samma fel på gummans 440 och som blev bra efter byte av o-ring + urtorkning.

Vetten

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]