Sida 1 av 2

Några frågor om en 240dl 1986

Postat: sön 27 mar 2011, 13:13
av Ampej
Hej.
Jag har lite strul med min 240, den är riktigt tjurig att starta och älskar att baktända.
Jag har bytt rotor, fördelarlock, stift och nu tändmodulen men samma problem.
När den väl blivit varm så går den ojämt på tomgången, sen har jag upptäckt att värmen går knappt upp till hälften på mätaren så jag ska åka iväg och köpa en termostat idag och byta den.
Sen efter att jag meckade med bilen igår vägrar motorhuven stängas, jag kan sätta mig på huven men den fastnar inte. någon som vet vad det kan bero på?

Mvh Ampe

Re: Några frågor om en 240dl 1986

Postat: sön 27 mar 2011, 14:05
av igelkottar
Om du har förgasarmotor så kolla membranet i den, för det minsta lilla hål gör att den går illa.

Har du kollat att wiren går tillbaka i huvlåset?

Re: Några frågor om en 240dl 1986

Postat: sön 27 mar 2011, 16:15
av Hasse63
På 86 så är det original Stromberg med gul kork och de har inte membran.

Har du bytt brytare och ställt tändningen efter det??

Som Igelkottar poängterar så... prova trycka in det vita handtaget, om det inte hjälper så kanske det funkar att smörja låset.

Re: Några frågor om en 240dl 1986

Postat: sön 27 mar 2011, 16:58
av Ampej
Hasse63. Jo det har membran och det har jag bytt redan, men nu måste jag byta termostaten för att bilen går aldrig upp i värme, det är därför som den går som en rutten fisk tror jag. Det hjälper inte om jag har den öppnaren intryckt igen så jag får gå ner sen med lite smörjmedel, ska man smörja där fjädern går ner eller där den hakar fast?

Re: Några frågor om en 240dl 1986

Postat: sön 27 mar 2011, 18:07
av bensinskalle
Fyllt på förgasarolja då?

Smörj där fjädern går ner :wink:

Re: Några frågor om en 240dl 1986

Postat: sön 27 mar 2011, 19:33
av Rådlös
Om du kan, så bör du även smörja wajern (som inte är en wajer utan en massiv ståltråd). Det är nog inte lätt, men inte omöjligt, att lossa wajern och höljet vid låset i framändan så mycket att du kan låta olja rinna in i höljet. Lyft upp den lossade ändan så det blir nerförsbacke, och var generös med oljan. Wajern är säkert 2 meter lång (?) Om du tar bort grillen så kommer du åt låset lätt. På senare 240 sitter grillen med 2 mekarvänliga fjäderbelastade "ploppar". Hur det är i din -86 kan jag inte uttala mig om, men det finns det andra som kan här på forumet.

Re: Några frågor om en 240dl 1986

Postat: sön 27 mar 2011, 19:54
av Ampej
Bensinskalle, Ja jag fyllde på men ska nog dra i en skvätt till imorgon bitti när jag lämnar barnen, Ska även passa på att smörja ordentligt då.
Rådlös, Ja jag har dom plopparna på min grill så jag ska öppna upp där imorgon och smörja på ordentligt =)

Re: Några frågor om en 240dl 1986

Postat: sön 27 mar 2011, 20:12
av Ampej
Det roliga är att det är sista dagen för att besikta mina 2or och när dom väl var fixade strulade motorhuven =(

Re: Några frågor om en 240dl 1986

Postat: tis 29 mar 2011, 13:42
av igelkottar
Är choken justerad rätt? Har den lossnat i wirehöljet så kan den gå som en enbent kråka oxså.

Re: Några frågor om en 240dl 1986

Postat: tis 29 mar 2011, 19:09
av Volvo264GLE
"När den väl blivit varm så går den ojämt på tomgången, sen har jag upptäckt att värmen går knappt upp till hälften på mätaren så jag ska åka iväg och köpa en termostat idag och byta den."

Hmm.. Temperaturmätaren ska ju bara upp till hälften!? :wink: