Sida 1 av 1

Svårstartad efter regn och fukt

Postat: ons 29 mar 2006, 13:29
av Keifer
Har en 360 -88 som är fantastiskt trevlig när den går. Emellertid har den lite fuktproblem, som resulterar i att den kan bli väldigt svårstartad när det har regnat på den.
Mitt otränade motoröra har kommit fram till att den inte tänder på alla cylindrar, och således har jag kommit fram till att det är en bra idé att pilla isär fördelardosan och spraya 556 och torka, eventuellt också dra loss kontakterna(kablarna) till tändstiften och göra en lätt-tork där. Detta brukar funka som lösning (i alla fall tror jag att det gör nytta). Bilen startar ju, efter att ha stått och pillat och startat och pillat igen och startat i ungefär fem-tio minuter.

Men nu har jag börjat fundera om felet egentligen ligger någon annanstans och mitt pillande inte är det som resulterar.

Är det någon som har någon idé om vad det beror på, eller som har erfarenhet av svårstartade, fuktiga volvos?

Postat: ons 29 mar 2006, 15:41
av Perra N
Kolla alla anslutningar och kontakter. Prova också att byta tänddelarna. Lock, rotor och kablars prestanda reduceras ganska ordentligt vid fuktigt väder. Och är det gammalt skit, är det inte konstigt att den inte går som den ska. Byt stiften med, när du ändå är igång, då vet du att hela kedjan är genomgången.

Postat: ons 29 mar 2006, 16:28
av Brainy
annars har du ju lmm'en som är lite känslig för fukt... gäller att den är rejält försluten med silikon.

/Anders

Postat: ons 29 mar 2006, 17:06
av Keifer
Ursäkta, men lmm'en? Vad är det? Tackar i övrigt för goda råd.

Postat: lör 01 apr 2006, 23:12
av gösen360
Jag har en 360 från 88a som hade liknande problem. Förutom svårstartad ibland kunde den även bara helt plötsligt lägga av (allting dog). Den brukade dock starta efter ett tag, ca 10 min eller något.

Visade sig vara säkringsdosan som tagit in fukt varefter något i den smält vilket orsakade överslag i elsystemet. Att dosan tar in fukt är inte ovanligt på den modellen. Dessvärre är dosan, om jag minns rätt, helgjuten och man måste byta hela. De börjar dock bli svåra att få tag i...

Hoppas det är till hjälp.

/göran

Postat: mån 03 apr 2006, 14:47
av Brainy
Keifer skrev:Ursäkta, men lmm'en? Vad är det? Tackar i övrigt för goda råd.
Fyrkantig box som sitter på insprutningen, reglerar hur mycket luft/bensin som ska blandas i cylindrarna. Är dock en wild guess att det skulle vara denna men kolla om den ser otät ut/lägg en ny silikonsträng runt locket en varm fin dag när den fått torka ur.

/Anders