Sida 1 av 1
Lufta huvudingången eller bakvägen på 240?
Postat: lör 19 feb 2011, 14:01
av bensinskalle
Hej!
Hade en tråd uppe här förut då jag hade enorma problem med att lufta en 244 -88 efter okbyten mm.
Nu verkar det som att jag måste ha isär bromssystemet på min andra 244 då ett ok kärvar och huvudcylindern läcker, samt att jag måste dubbeltrampa för att få stum bromspedal ( luft? )
Frågan är då, ska jag gå på att lufta med den konventionella metoden, alltså cirkulera vätskan från cylinder till ok, eller ska jag göra tvärt om, trycka in vätskan i oken till cylindern? Jag lyckades aldrig lufta ur den andra 244:an, utan fick lämna in den till slut istället.
Re: Lufta huvudingången eller bakvägen på 240?
Postat: lör 19 feb 2011, 21:48
av volvoyamha
Jag har en bild på luftningsschemat..
Luftar man enligt alla konstens regler så fungerar de lika bra hemma på gården :)
Re: Lufta huvudingången eller bakvägen på 240?
Postat: lör 19 feb 2011, 22:09
av rd350
Ta för vana att alltid låta vätskan skälvrinna genom alla oken (ett i taget) när du haft hela sytemet tomt sen är det sällan (aldrig någonsin!) några problem att lufta som vanligt. Är det bara ett ok du ska ta av låter du pedalen vara nertryckt en aning under tiden du har oket "öppet" så tömmer du inte systemet på vätska.
Re: Lufta huvudingången eller bakvägen på 240?
Postat: sön 20 feb 2011, 11:33
av bensinskalle
volvoyamha skrev:Jag har en bild på luftningsschemat..
Luftar man enligt alla konstens regler så fungerar de lika bra hemma på gården :)
Ja följde det schemat men det fungerade ändå inte.
Jag hade en anordning som jag trycksatte behållaren med och sedan luftade jag ett ok i taget. Jag tömde nästan behållaren helt på varje ok för att få ur alla eventuella bubblor men de funkade ändå inte...
rd350 skrev:Ta för vana att alltid låta vätskan skälvrinna genom alla oken (ett i taget) när du haft hela sytemet tomt sen är det sällan (aldrig någonsin!) några problem att lufta som vanligt. Är det bara ett ok du ska ta av låter du pedalen vara nertryckt en aning under tiden du har oket "öppet" så tömmer du inte systemet på vätska.
hmm okej... Så man ska bara öppna nippeln och låta det stå en stund?
Jag använder ju som sagt tryckluft för att pressa ut bromsvätskan, använder inte pedalen, så de borde väl fungera att göra så direkt precis som om det skulle rinna själv?
Re: Lufta huvudingången eller bakvägen på 240?
Postat: sön 20 feb 2011, 13:27
av Hemulen
Använder själv bara en enkel grej,en slang ner i en flaska som är lite fylld med bromsvätska. Misslyckas jag beror det alltid på en liten,liten,ytterst liten läcka. :)
Re: Lufta huvudingången eller bakvägen på 240?
Postat: mån 21 feb 2011, 23:07
av volvoyamha
Tryckluft blir inte samma sak som med pedalen!!
Re: Lufta huvudingången eller bakvägen på 240?
Postat: tis 22 feb 2011, 00:22
av Sparkz
Precis, tryck är bättre än pedalen.