- tor 23 mar 2006, 21:17
#35181
Hej!
För det första vill jag varna och be om ursäkt för ganska mycket text. Men jag anser att det är bättre att förtälja hela historien från början så att ni får en helhet.
Jag har en 460 -95 med 2.0l B20F-motor. Bilskrället felar och det är nära att jag lagar den med kofoten snart. :lol:
Det började för en månad sedan med att jag inte fick igång bilen efter att ha stått ett par timmar. Batteriet fungerade och motorn slog runt, men den tände inte. Efter att ha bogserat hem den kollade jag bensinpumpen; den verkade inte ladda upp något tryck, och efter att jag demonterat den upptäckte jag att jordkabeln hade brunnit. Denna lödde jag om och sedan startade bilen.
Men efter att ha kört några mil började han lägga av igen. Bränslesystemet slutade svara på gaspedalen och sedan blev det motorstopp; efter att ha vridit om tändningen gick han dock igen.
Nu började jag klura på varför jordkabeln brann. Jag drog även till minnes att jordkablarna på båda huvudstrålkastarna brunnit och smält kontakterna. Detta kan inte vara en slump! Därför misstänkte jag att jordningen var kass.
Dessutom har bakljusen krånglat, blinkersen har gått dubbelt så fort någon gång, stereons huvudenhet (Volvo original) har plötsligt och spontant bett mig ange säkerhetskoden när jag kört, precis som om minuskabeln från batteriet hade lossnat.
Därefter har jag gjort detta:
- Fäst en jordfläta mellan motorns upphängningsögla och en skruv i karossen. Jag var noga med att slipa upp ytan först för att få kontakt.
- Skrapat lite på karossen där en annan jordkabel är fäst, alldeles i vänstra hörnet (sett ur bilens riktning) vid fronten. Även skrapat lite vid motsatta vägg, vid batteriet, där batteriets jordfläta fäster i karossen.
- Provat byta laddningsregulator pga högt uppmätt spänning mellan plus och minus på batteriet när motorn är igång. Ingen ändring. När jag provade en annan multimeter låg spänningen bättre, så det var nog ingenting. För säkerhets skull drog jag dock en extra jordkabel mellan generatorn och motorns upphängningsögla.
Efter ovanstående ändringar gick bilen bra - i tre dagar. Men igår fick jag samma symtom igen; inget hände när jag gav gas och bilen sackade tills jag fick motorstopp. Så idag provade jag att dra ny jord till bensinpumpen utifall det skulle vara problemet. Men det konstiga var att när jag klippt jordkabeln och skarvat dit en ny kabel vilken jag fäste i karossen, gick inte bilen igång. Jag provade även att jorda kabeln i batteriets minuspol samt i motorns ögla, men det gav inget liv; bilen startade i nån sekund men dog därefter.
Så, jag fäste åter den gamla kabeln och testade: nu startade han. Då fick jag för mig att en sista gång prova med ny jord igen, men givetvis utan resultat. Det var nu det nya felet uppstod: även efter att ha tvinnat ihop de gamla kablarna är bilen död.
Nu undrar jag därför om någon har någonsomhelst idé om vad felet kan vara, och vad jag ska göra för att bilen ska fungera igen - och då utan motorstopp efter tre dagar? Snart lämnar jag in bilen, men jag antar att felsökningsavgiften kommer bli dyyyr.
Tackar hjärtligt för att ni tog er tid att läsa detta!
För det första vill jag varna och be om ursäkt för ganska mycket text. Men jag anser att det är bättre att förtälja hela historien från början så att ni får en helhet.
Jag har en 460 -95 med 2.0l B20F-motor. Bilskrället felar och det är nära att jag lagar den med kofoten snart. :lol:
Det började för en månad sedan med att jag inte fick igång bilen efter att ha stått ett par timmar. Batteriet fungerade och motorn slog runt, men den tände inte. Efter att ha bogserat hem den kollade jag bensinpumpen; den verkade inte ladda upp något tryck, och efter att jag demonterat den upptäckte jag att jordkabeln hade brunnit. Denna lödde jag om och sedan startade bilen.
Men efter att ha kört några mil började han lägga av igen. Bränslesystemet slutade svara på gaspedalen och sedan blev det motorstopp; efter att ha vridit om tändningen gick han dock igen.
Nu började jag klura på varför jordkabeln brann. Jag drog även till minnes att jordkablarna på båda huvudstrålkastarna brunnit och smält kontakterna. Detta kan inte vara en slump! Därför misstänkte jag att jordningen var kass.
Dessutom har bakljusen krånglat, blinkersen har gått dubbelt så fort någon gång, stereons huvudenhet (Volvo original) har plötsligt och spontant bett mig ange säkerhetskoden när jag kört, precis som om minuskabeln från batteriet hade lossnat.
Därefter har jag gjort detta:
- Fäst en jordfläta mellan motorns upphängningsögla och en skruv i karossen. Jag var noga med att slipa upp ytan först för att få kontakt.
- Skrapat lite på karossen där en annan jordkabel är fäst, alldeles i vänstra hörnet (sett ur bilens riktning) vid fronten. Även skrapat lite vid motsatta vägg, vid batteriet, där batteriets jordfläta fäster i karossen.
- Provat byta laddningsregulator pga högt uppmätt spänning mellan plus och minus på batteriet när motorn är igång. Ingen ändring. När jag provade en annan multimeter låg spänningen bättre, så det var nog ingenting. För säkerhets skull drog jag dock en extra jordkabel mellan generatorn och motorns upphängningsögla.
Efter ovanstående ändringar gick bilen bra - i tre dagar. Men igår fick jag samma symtom igen; inget hände när jag gav gas och bilen sackade tills jag fick motorstopp. Så idag provade jag att dra ny jord till bensinpumpen utifall det skulle vara problemet. Men det konstiga var att när jag klippt jordkabeln och skarvat dit en ny kabel vilken jag fäste i karossen, gick inte bilen igång. Jag provade även att jorda kabeln i batteriets minuspol samt i motorns ögla, men det gav inget liv; bilen startade i nån sekund men dog därefter.
Så, jag fäste åter den gamla kabeln och testade: nu startade han. Då fick jag för mig att en sista gång prova med ny jord igen, men givetvis utan resultat. Det var nu det nya felet uppstod: även efter att ha tvinnat ihop de gamla kablarna är bilen död.
Nu undrar jag därför om någon har någonsomhelst idé om vad felet kan vara, och vad jag ska göra för att bilen ska fungera igen - och då utan motorstopp efter tre dagar? Snart lämnar jag in bilen, men jag antar att felsökningsavgiften kommer bli dyyyr.
Tackar hjärtligt för att ni tog er tid att läsa detta!