Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#35181
Hej!

För det första vill jag varna och be om ursäkt för ganska mycket text. Men jag anser att det är bättre att förtälja hela historien från början så att ni får en helhet.

Jag har en 460 -95 med 2.0l B20F-motor. Bilskrället felar och det är nära att jag lagar den med kofoten snart. :lol:

Det började för en månad sedan med att jag inte fick igång bilen efter att ha stått ett par timmar. Batteriet fungerade och motorn slog runt, men den tände inte. Efter att ha bogserat hem den kollade jag bensinpumpen; den verkade inte ladda upp något tryck, och efter att jag demonterat den upptäckte jag att jordkabeln hade brunnit. Denna lödde jag om och sedan startade bilen.

Men efter att ha kört några mil började han lägga av igen. Bränslesystemet slutade svara på gaspedalen och sedan blev det motorstopp; efter att ha vridit om tändningen gick han dock igen.

Nu började jag klura på varför jordkabeln brann. Jag drog även till minnes att jordkablarna på båda huvudstrålkastarna brunnit och smält kontakterna. Detta kan inte vara en slump! Därför misstänkte jag att jordningen var kass.

Dessutom har bakljusen krånglat, blinkersen har gått dubbelt så fort någon gång, stereons huvudenhet (Volvo original) har plötsligt och spontant bett mig ange säkerhetskoden när jag kört, precis som om minuskabeln från batteriet hade lossnat.

Därefter har jag gjort detta:

- Fäst en jordfläta mellan motorns upphängningsögla och en skruv i karossen. Jag var noga med att slipa upp ytan först för att få kontakt.

- Skrapat lite på karossen där en annan jordkabel är fäst, alldeles i vänstra hörnet (sett ur bilens riktning) vid fronten. Även skrapat lite vid motsatta vägg, vid batteriet, där batteriets jordfläta fäster i karossen.

- Provat byta laddningsregulator pga högt uppmätt spänning mellan plus och minus på batteriet när motorn är igång. Ingen ändring. När jag provade en annan multimeter låg spänningen bättre, så det var nog ingenting. För säkerhets skull drog jag dock en extra jordkabel mellan generatorn och motorns upphängningsögla.

Efter ovanstående ändringar gick bilen bra - i tre dagar. Men igår fick jag samma symtom igen; inget hände när jag gav gas och bilen sackade tills jag fick motorstopp. Så idag provade jag att dra ny jord till bensinpumpen utifall det skulle vara problemet. Men det konstiga var att när jag klippt jordkabeln och skarvat dit en ny kabel vilken jag fäste i karossen, gick inte bilen igång. Jag provade även att jorda kabeln i batteriets minuspol samt i motorns ögla, men det gav inget liv; bilen startade i nån sekund men dog därefter.

Så, jag fäste åter den gamla kabeln och testade: nu startade han. Då fick jag för mig att en sista gång prova med ny jord igen, men givetvis utan resultat. Det var nu det nya felet uppstod: även efter att ha tvinnat ihop de gamla kablarna är bilen död.

Nu undrar jag därför om någon har någonsomhelst idé om vad felet kan vara, och vad jag ska göra för att bilen ska fungera igen - och då utan motorstopp efter tre dagar? Snart lämnar jag in bilen, men jag antar att felsökningsavgiften kommer bli dyyyr.

Tackar hjärtligt för att ni tog er tid att läsa detta!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#35259
För det första vill jag varna och be om ursäkt för ganska mycket text.
Det är såhär ett inlägg SKA se ut! :-)-)
För mycket information är bättre än för lite, och jag ser ingen onödig info i ditt inlägg. Det är alldeles för vanligt med "Min bil startar inte, varför?"

Men jag har inget rakt svar att ge dig ändå...
Kolla upp vad som fattas när den inta startar, gnista? Styrenheten drar pumprelät när motorn snurrar (=pulser från tändlägesgivaren), så finns det ingen gnista är det ingen ide att börja felsöka pumpen.

Det sitter två relän under handskfacket, ett som matar styrenhet mm, och ett till pumpen. Jag brukar pilla av kåporna, då ser man vad som händer och det går att trycka på relät med fingret.

Bra jobb med jordkablarna! Hur ser pluskabeln ut? Jag har varit ute för dålig kontakt i förgreningen som är klämd på kabeln en bit från polen. En av de mindre kablarna där matar ovan nämnda relän.
av Decamber
#36748
Edit: Läs det fetstilta längre ner.

Hej!

Jag ber om ursäkt att jag inte har skrivit något mer i tråden trots att jag bett om jag hjälp, men anledningen är att jag haft mycket att göra - dels ute i garaget men mest på andra plan.

Nåväl; tillbaka till problematiken...

Tack för ditt svar, Sparkz! Efter att jag läste ditt inlägg har jag kollat tändstiften och de ger gnista. Dock var stiften väldigt svarta och feta, så jag bytte allihop. Jag bytte även rotorn - kolet var helt slut - samt fördelarlocket som hade någon liten spricka i sig samt ärgiga kontakter.

Sedan provade jag i samråd med en pensionerad bilelektriker att dra direktström från batteriet till pumpen. Om det fungerade tyckte han att jag skulle dra en kabel från tändlåset och bak till pumpen.

Dock fungerade det inte. Han startade förvisso, och han gick ca 100 meter. Men sen dog han.

Nu undrar jag så här i efterhand vad bränslepumpsreläet (med relevanta komponenter) egentligen har för funktioner? Jag betvivlar att det endas ska slå på och av strömmen som ett helt vanligt relä - varför skulle det i så fall vara så dyrt? Gissningsvis sitter det någon sensor i fuelrailen eller någonstans, som känner av bränsletrycket och skickar (via styrenheten) ström till reläet. Detta är dock mest en gissningslek - så hur fungerar det? Och återigen: Vad har reläet för speciella funktioner?

Jag har pillat bort reläet och mätt resistens och det verkar vara som det ska. Jag har även satt dit ett 9V-batteri på de två pinnarna som sluter 31-85-kretsen (eller vilka siffror det nu är), och nog fungerar det allt. När bryggan är sluten är resistensen 0.

Reläet får 12 volt från batteriet.

Längre har jag inte kommit. Men antagligen är det kablaget bakåt (ju lätt att mäta upp men jag har inte hunnit) men förmodligen är det strömmen som ska sluta bryggan i reläet, som inte når fram.

Så långt har jag kommit alltså.
Och längre kommer jag tyvärr inte komma själv. :( Jag har nämligen givit upp och bokat tid hos Volvoverkstaden.

Jag kommer att uppdatera tråden till helgen utifall det kan vara av intresse att veta vad felet var.
av Decamber
#37168
Nu är bilen tillbaka, hel och går som en blixt. (Nåja, så väl en 460 kan gå). Mycket riktigt var det brott någonstans i kablaget mellan reläet och pumpen - alltså precis det som skulle varit mitt nästa steg. Aja, så farligt dyr blev inte notan (900 riksdaler) och då spar jag in en halvtimme-timma på att dra nya kablar...
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]