Fel på strömförsörjningen 244 -85
Postat: tis 15 feb 2011, 23:33
Har problem med strömförsörjningen på min 244 -85 med B230A motorn.
Inledningsvis började ’batteri’, ’parking brake’ och ’brake failure’-lamporna skimra svagt och svajande från och till. Senare när jag for en sväng ville inte motorn stanna då jag vred av tändningen, ett till synes slumpmässigt återkommande inslag under mitt ägande av bilen.
Dagen efter for jag till Luleå, en resa på drygt 4 mil. När jag skulle hem var bilen död. Svag belysning/fläkt/osv. och inget svar från startmotorn. Fick starthjälp, bilen startade och jag kom 50 meter. Fick starthjälp igen (under längre tid) då kom jag 500 meter.
Bilen bogserades till morsan några kilometer därifrån och batteriet laddades, bilen fick stå över natten och dagen efter startar bilen. Samma skimrande lampor på instrumentbrädan visar sig.
Bytte här laddningsregulator (kolen) på generatorn.
Bilen har fått står veckor i Luleå innan jag här om dagen laddade batteriet fullt igen och kör från Luleå till Boden (drygt 4 mil). Kommer hela vägen utan några problem. Samma skimrande lampor på instrumentbrädan visar sig inledningsvis men slocknar när jag startar motorn.
Tog bilen till farsans garage igår trots kylan (-25°C), något bilen inte uppskattade. Den startade inte mer när jag kommit fram.
Har här kollat:
Jordningen på batteriet (rengjort)
Polerna på batteriet (rengjort)
Synbara kabelbrott
Säkringar
Sen tidigare bytt:
laddningsregulator (kolen) på generatorn
Möjliga felkällor:
Trasig generator
Dåligt batteri
Trasig tändning
Kabelbrott
Några idéer på hur man kan gå vidare?
Fixa ny generator?
Nytt batteri?
Inledningsvis började ’batteri’, ’parking brake’ och ’brake failure’-lamporna skimra svagt och svajande från och till. Senare när jag for en sväng ville inte motorn stanna då jag vred av tändningen, ett till synes slumpmässigt återkommande inslag under mitt ägande av bilen.
Dagen efter for jag till Luleå, en resa på drygt 4 mil. När jag skulle hem var bilen död. Svag belysning/fläkt/osv. och inget svar från startmotorn. Fick starthjälp, bilen startade och jag kom 50 meter. Fick starthjälp igen (under längre tid) då kom jag 500 meter.
Bilen bogserades till morsan några kilometer därifrån och batteriet laddades, bilen fick stå över natten och dagen efter startar bilen. Samma skimrande lampor på instrumentbrädan visar sig.
Bytte här laddningsregulator (kolen) på generatorn.
Bilen har fått står veckor i Luleå innan jag här om dagen laddade batteriet fullt igen och kör från Luleå till Boden (drygt 4 mil). Kommer hela vägen utan några problem. Samma skimrande lampor på instrumentbrädan visar sig inledningsvis men slocknar när jag startar motorn.
Tog bilen till farsans garage igår trots kylan (-25°C), något bilen inte uppskattade. Den startade inte mer när jag kommit fram.
Har här kollat:
Jordningen på batteriet (rengjort)
Polerna på batteriet (rengjort)
Synbara kabelbrott
Säkringar
Sen tidigare bytt:
laddningsregulator (kolen) på generatorn
Möjliga felkällor:
Trasig generator
Dåligt batteri
Trasig tändning
Kabelbrott
Några idéer på hur man kan gå vidare?
Fixa ny generator?
Nytt batteri?