Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#34829
tjenare första inlägget.

Har en 240GL 87 med en B230K. Startar utan problem när det e kallt men när man har kört så att den kommit upp i temp och stannar och stänger av motorn är den nästan hopplös att få igång igen. Någon som vet vad det kan vara?

Har bytt alla tänddelar (stift, kablar,fördelare, rotor)

Va inne på att det kunde kanske vara varmstartsventilen men det är väl inte alla bilar som har en sån va?

Ringde volvo och dom sa att det kunde vara impulsgivaren. Jag vet somsagt inte vad det kan vara. Någon som kan ge mig ett bra svar

Tack på förhand
av Dannemannen
#34841
Har dålig koll på modeller och motorer och sånt, men är det insprutning låter det som ett trasigt/glappt insprutningsrelä.
av Dannemannen
#34842
Sorry, såg att så inte var fallet
Användarvisningsbild
av jakobsson
#34855
Nä det va det inte. Va precis på volvo och frågade och dom sa att jag skulle kontrollera alla vakumslangar. Får väl kolla det.
av Arne
#34863
Har din motor pulsair ventiler så kan de vara en av dessa som släpper in avgaser i luftfilterburken, då brukar den bli svårstartad 5-10 minuter efter ett stopp.
av Perra N
#34913
Din bil har en sensor som funkar som den gamla termotidgivaren. Sitter under insuget i främre delen av motorn. Den brukar kunna krångla ibland.
Användarvisningsbild
av jakobsson
#34959
Arne skrev:Har din motor pulsair ventiler så kan de vara en av dessa som släpper in avgaser i luftfilterburken, då brukar den bli svårstartad 5-10 minuter efter ett stopp.
Ska man göra rent dom då eller ska dom bytas? Hur kollar man dom?

Nog för att man har mekat lite men har ingen 100% koll på alla delar i en volvomotor.
Användarvisningsbild
av jakobsson
#34960
Perra N skrev:Din bil har en sensor som funkar som den gamla termotidgivaren. Sitter under insuget i främre delen av motorn. Den brukar kunna krångla ibland.
Är det något som kan rengöras eller så eller ska man byta den. Vad heter givaren? (inte för att jag ska prata med den :) )
av Arne
#35004
Pulsairventilerna byts om de läcker. Du märker om de läcker om du sticker in fingret och drar runt, blir fingret kolsvart så läcker den ventilen.
av Perra N
#35026
Kan nog fortfarande kallas termotidgivare. Den känner av om den behöver "choka" vid kallstart. Har den slutat funka, är det bara att byta.

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]