Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jakobsson
#35072
Perra N skrev:Kan nog fortfarande kallas termotidgivare. Den känner av om den behöver "choka" vid kallstart. Har den slutat funka, är det bara att byta.
men den finns väl inte på förgasarmotorer? Som jag förstått styr den bränsleinsprutningen vid kallstarter?

Men jag kan ha fel.
#35141
jakobsson skrev:tjenare första inlägget.

Har en 240GL 87 med en B230K. Startar utan problem när det e kallt men när man har kört så att den kommit upp i temp och stannar och stänger av motorn är den nästan hopplös att få igång igen. Någon som vet vad det kan vara?

Har bytt alla tänddelar (stift, kablar,fördelare, rotor)

Va inne på att det kunde kanske vara varmstartsventilen men det är väl inte alla bilar som har en sån va?

Ringde volvo och dom sa att det kunde vara impulsgivaren. Jag vet somsagt inte vad det kan vara. Någon som kan ge mig ett bra svar

Tack på förhand
Hur startar den? mörk rök?

Har du brytare o kondensator byt dessa, samt skifta tändspole med nån. dom kan vara värmekänsliga elgrejerna.
Om du har Zenit/Stromberg så kolla att du har en fiberbricka mellan insug o förgasare samt olja.
Fiberbrickan isolerar mot kokning spec. sommaren.
Men kolla först så inte förgasaren läcker bensin in i motorn.
Har du 'stora klumpen' så...... lycka till.
Användarvisningsbild
av jakobsson
#35157
Tack för alla tips speciellt det om pulsairventilen. Drog bort slangarna och kollade. Den ena va full med sot och den andra.. ja.. fick inte ner fingret. Drog till volvo och efter att ha blivit 480kr fattigare blev jag i stället 2 pulsairventiler rikare, bytte dessa efter lite krångel och..... Helt underbart. Körde motorn så den fick upp arbetstemp. Väntade en stund och provade att starta..... Gick igång nästan med en gång. Provade detta några gånger till och samma fina resultat.


Tack så JÄTTEMYCKET alla volvokunniga människor. Evigt tacksam!!!
Användarvisningsbild
av jakobsson
#36664
jaha, då va det dags igen. Startproblem när den e varm igen. Har inte kollat termotidgivaren. Kan man kontrollera den på något sätt? La märket till en liten detalj då den startade direkt när den va varm. Alla "röda" kontrollampor som ska lysa när man vrider nyckeln till andra hacket lyser inte när man vrider nyckeln dit längre. Dom tänds först vid tredje hacket (startläget). Innan tändes dom vid andra hacket och då startade den med en gång. Någon som vet vad det kan vara?

Tacksam ännu en gång för några smarta ideér.
Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]

Startbatteri

Hej på er! Om man har start/stop och byter b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]