Sida 1 av 3
Kopplingsbyte
Postat: sön 06 feb 2011, 19:32
av DanielH
Kopplingen på min 240 '88 har alltid tagit högt upp och nu tycker jag att det är dags att byta. Finns det någon bra guide på nätet med bilder som visar hur det går till? Jag har inte tillgång till någon lyft utan tänkte palla upp bilen på bockar. Tacksam för alla svar!
Re: Kopplingsbyte
Postat: sön 06 feb 2011, 21:01
av Hilmer
Det går ju att justera wiren om du tycker dragläget är på fel ställe ;)
Guide
kopplingsbyte:
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2017.html
Re: Kopplingsbyte
Postat: sön 06 feb 2011, 22:36
av StefanT5
Kolla med att skjustera först.
Sen är det bara lyfta upp en bock i var ände och ta ner är jätte lätt.
Men som sagt börja skjustera kan hjälpa så länge den inte slirar
Re: Kopplingsbyte
Postat: sön 13 feb 2011, 23:12
av DanielH
Hur mycket måste jag upp med bilen? Hur tar jag ner lådan? Är den inte väldigt tung?
Kopplingsbyte
Postat: mån 14 feb 2011, 08:51
av Dalmans
En kompis kan vara bra när lådan ska ner och upp
Ta domkraften och stöd lådan med så slipper den åka i backen med en smäll
Re: Kopplingsbyte
Postat: mån 14 feb 2011, 14:22
av StefanT5
Jag har brukat släppt allt uppe sen hissa upp bilen med en höglyftande domkraft och ställt den på 4 st bockar 1 i var ände av bilen så högt ja har kommit med den för bästa plats.
Sen släppt allt under och med omkraften undel lådan och hjälp av en kompis sen tagit ner den.
Brukar gå väldigt lätt.
Tänk bara på att centrera kopplingen när du monterar nytt annars kan du få problem att sätta dit lådan.
Annars är det bara att montera omvänt.
Re: Kopplingsbyte
Postat: tis 15 feb 2011, 00:10
av DanielH
Tack ska ni ha!!
Re: Kopplingsbyte
Postat: tis 15 feb 2011, 09:46
av StefanT5
Inga problem.
Har man en Hayens bok är det en stor hjälp med.
Re: Kopplingsbyte
Postat: fre 23 nov 2012, 18:20
av maccus
[quote="DanielH"]Kopplingen på min 240 '88 har alltid tagit högt upp och nu tycker jag att det är dags att byta. Finns det någon bra guide på nätet med bilder som visar hur det går till? Jag har inte tillgång till någon lyft utan tänkte palla upp bilen på bockar. Tacksam för alla svar!
hej
jag har oxå samma problem med min koppling som tar lite högt upp (volvo 240GL årsmod 1988/motor B230F) & & jag är inte så där jätte duktig på att meka med bilar

men jag tänkte iaf göra ett ärligt försök med att spänna upp min kopplingsvajer lite så att dragläget kommer lite längre ner iaf till att börja med......så får man se om den åtgärden hjälper först innan man lämnar bilen för ett komplett kopplingsbyte ink div lagerbyten som ev kan behövas att bytas ut samtidigt lite i förebyggande syfte tänkte jag........när verkstan isf ändå har nere hela växellådan för då kan man ju ändå passa på att byta ut ev halvslitna/slitna lager & bussningar......så vilka lager & bussningar är det som är smartast att byta när V-lådan ändå ska monteras bort för ett ev kopplingsbyte dvs om nu en vajer spänning inte löser mitt problem med ett för högt dragläge......för att slippa dubbeljobb/extrakostnader med div lager/bussningsbyten i framtiden......& en liten dum fråga nu kanske men nödvändig.....vad är dom första tecknen/signalerna på att en koppling är sliten/slutkörd osv osv för jag vill inte stå där med ett kopplingsras & ett växellådsras på samma gång :-O)......& en ny koppling till min bil den kostar 1490 kr + urtrampningslagret 260 kr + svänghjulslagret 120 kr + kopplingsfett 70 kr + kopplingsvajern 300 kr = 2.240 kr i matrialkostnad hos mekonomen + ev merkostnade för bussningar/lager osv......& vad kostnaden blir för låta en bra verkstad göra jobbet det har jag inte en aning om alls ??:-/ & detta va många frågor på en & samma gång......men jag hoppas att någon av er duktiga & snälla forumsmedlemmar kan ge mig lite bra svar på mina olika frågor nu på vilka slitagdelar osv som är smart att passa på byta i förebyggande syfte dvs
om nu kopplingen måste bytas ut på min Volvo PÄRLA :lol:
tack på förhand
Re: Kopplingsbyte
Postat: fre 23 nov 2012, 20:52
av Malmstroem
Jag har rivit ner växellådan på en 240 ett par gånger.
Det mesta är rätt självklart hur det sitter -- men det hjälper att titta i en Haynesbok först.
Glöm inte att markera hur svänghjulet sitter så att du får tillbaka det på samma ställe. Hamnar det fel så ger hallgivaren fel värde och tändningen blir fel.
Utöver detta så gäller det att centrera kopplingen för att enkelt få dit lådan -- men det har redan nämnts.
Lådan är tung, men fullt möjlig att lyfta dit själv. Se bara till att bilen står tillräckligt högt -- och stabilt.