Sida 1 av 2

Hi-Jackers, väghållning vid "noll tryck"?

Postat: sön 30 jan 2011, 16:29
av Volvo264GLE
Hallå! Jag har ett par Hi-Jackers liggandes och funderade på vad/var jag skulle sätta dem :D
Dock så har jag lite funderingar.. Jag har läst på forum att väghållningen blir sämre :(

Det jag undrar är om väghållningen är lika dålig hela tiden när man har dem monterade, eller är det bara när man har tryck i dem dämparna? Beter dämparna sig som vanliga vid "noll tryck" :?:

Re: Hi-Jackers, väghållning vid "noll tryck"?

Postat: sön 30 jan 2011, 19:01
av Sparkz
Dämparna i sig fungrar helt oberoende av höjden, borde inte göra nån skillnad. Men prova, det är ju inget jätteprojekt att byta dämpare bak...

Helt utan tryck ska du inte köra heller, risk att skada gummibälgen. Bara lite så den inte veckar sig så är det lugnt.

Re: Hi-Jackers, väghållning vid "noll tryck"?

Postat: sön 30 jan 2011, 21:02
av Volvo264GLE
Ok, så du tror inte att luft-dämpare påverkar väghållningen? :)
Då är det ju bara bra att ha Hi-Jackers?!

Re: Hi-Jackers, väghållning vid "noll tryck"?

Postat: sön 30 jan 2011, 22:37
av Hasse63
Felet med dom är att luften åker över till den andra i kurvorna och "lyfter bilen på fel sida" så det är därför det blir "sämre" väghållning. Tycker dock att vanliga gasdämpare och progressiva fjädrar är att föredra om man prioriterar väghållning i stället för vad ett par Hi-Jackers kan åstadkomma. Har för mig att 1½ kg är minimum man ska ha i dom.

Re: Hi-Jackers, väghållning vid "noll tryck"?

Postat: mån 31 jan 2011, 13:48
av Volvo264GLE
Usch då! Jag har aldrig hört att det var på det sättet...
Finns det inga backventiler eller liknande?
Då betyder det alltså att hi-jackers bara skall användas om man har en bil som man brukar lasta tungt och det är inget för en "vanlig" bil som man kör lite vanligt med :wink:

Re: Hi-Jackers, väghållning vid "noll tryck"?

Postat: mån 31 jan 2011, 19:47
av Sparkz
Ja, det är klart... Det är ju bara T-kors i mitten, så luften kan flytta sig mellan sidorna.
Så, dubbla kompressorer, en till varje sida, och så lite automatik som pumpar på yttern och släpper på innern i kurvorna så har vi byggt oss en aktiv krängningshämmare! :lol:

Re: Hi-Jackers, väghållning vid "noll tryck"?

Postat: ons 02 feb 2011, 19:25
av Volvo264GLE
Hehe, okej :wink: Lite för avancerat för mig dock (...)
Det går inte att få dit någon annan sorts backventil då?

Re: Hi-Jackers, väghållning vid "noll tryck"?

Postat: tor 03 feb 2011, 20:38
av Sparkz
Blir fyra backventiler då...
Bild
Men det vill till att det inte läcker på en sida, för då blir det snett...

Re: Hi-Jackers, väghållning vid "noll tryck"?

Postat: fre 04 feb 2011, 13:05
av Hasse63
Sälj dom till en nostalgiker. Dom är till för att pumpa upp bilen lite då man hängt på en släpvagn/ husvagn, eller fyllt allt ledigt utrymme med en massa tungt marknadsfynd. Funkar väl till och från jobbet också men inte för aktiv körning. Är de i BRA skick? Hur känns dämparna då du drar dom upp och ner

Re: Hi-Jackers, väghållning vid "noll tryck"?

Postat: sön 06 feb 2011, 19:58
av Volvo264GLE
Så kan man göra! 8)
De ser väl bra ut om man tittar på dem - har aldrig haft dem monterade...
Kan väl gå och känna lite på dem... :wink: