Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#493938
Hallå! Jag har ett par Hi-Jackers liggandes och funderade på vad/var jag skulle sätta dem :D
Dock så har jag lite funderingar.. Jag har läst på forum att väghållningen blir sämre :(

Det jag undrar är om väghållningen är lika dålig hela tiden när man har dem monterade, eller är det bara när man har tryck i dem dämparna? Beter dämparna sig som vanliga vid "noll tryck" :?:
#494012
Dämparna i sig fungrar helt oberoende av höjden, borde inte göra nån skillnad. Men prova, det är ju inget jätteprojekt att byta dämpare bak...

Helt utan tryck ska du inte köra heller, risk att skada gummibälgen. Bara lite så den inte veckar sig så är det lugnt.
#494097
Ok, så du tror inte att luft-dämpare påverkar väghållningen? :)
Då är det ju bara bra att ha Hi-Jackers?!
#494146
Felet med dom är att luften åker över till den andra i kurvorna och "lyfter bilen på fel sida" så det är därför det blir "sämre" väghållning. Tycker dock att vanliga gasdämpare och progressiva fjädrar är att föredra om man prioriterar väghållning i stället för vad ett par Hi-Jackers kan åstadkomma. Har för mig att 1½ kg är minimum man ska ha i dom.
#494275
Usch då! Jag har aldrig hört att det var på det sättet...
Finns det inga backventiler eller liknande?
Då betyder det alltså att hi-jackers bara skall användas om man har en bil som man brukar lasta tungt och det är inget för en "vanlig" bil som man kör lite vanligt med :wink:
#494403
Ja, det är klart... Det är ju bara T-kors i mitten, så luften kan flytta sig mellan sidorna.
Så, dubbla kompressorer, en till varje sida, och så lite automatik som pumpar på yttern och släpper på innern i kurvorna så har vi byggt oss en aktiv krängningshämmare! :lol:
#495098
Hehe, okej :wink: Lite för avancerat för mig dock (...)
Det går inte att få dit någon annan sorts backventil då?
#495642
Sälj dom till en nostalgiker. Dom är till för att pumpa upp bilen lite då man hängt på en släpvagn/ husvagn, eller fyllt allt ledigt utrymme med en massa tungt marknadsfynd. Funkar väl till och från jobbet också men inte för aktiv körning. Är de i BRA skick? Hur känns dämparna då du drar dom upp och ner
#496388
Så kan man göra! 8)
De ser väl bra ut om man tittar på dem - har aldrig haft dem monterade...
Kan väl gå och känna lite på dem... :wink:
S80 T6 AWD -08

Skruva ner diskanten max och upp basen max i inst[…]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]