Sida 1 av 1

Trimmning av B230E

Postat: mån 24 jan 2011, 22:09
av maccke
Har funderingar på att trimma min 240 som har en B230e under huven...
Har en topp med blå spridare från en B230fk (kommer från en 940 lättrycksturbo), är det något som
går att montera på min motor, och ger det någon effektförbättring?

Re: Trimmning av B230E

Postat: tis 25 jan 2011, 09:32
av Sparkz
Det gör nog ingen större nytta...
En FK har 136 hk original, och E-motorn ligger nånstans där med. Det enda du kan använda är toppen i sig, spridare osv går inte ihop med det mekaniska sprutet på en E. Kamaxeln på en turbo är snällare än en A-kam, så där blir det snarare minus...
Om du byter topp från 530 till 531 kan det göra en liten skillnad pga bättre utformade kanaler. Jämför nummer på topparna du har, ingjutet ovanför grenröret. 531-toppen gör sig bäst ihop med en VX3-kam, som satt i 940 med B230FB.

Re: Trimmning av B230E

Postat: ons 26 jan 2011, 16:04
av Hasse63
Den motor är nog bara på 126hk... Försök hitta en H-kam så blir det omkring 140 med extraktor och 2½ därefter.

Re: Trimmning av B230E

Postat: ons 26 jan 2011, 17:41
av volvoyamha
För att trimma en motorn måste den ''må bra'' annars tar du bort ex antal tusen mil för varje trimning du gör!

Re: Trimmning av B230E

Postat: tor 27 jan 2011, 16:22
av Hilmer
Hasse63 skrev:Den motor är nog bara på 126hk... Försök hitta en H-kam så blir det omkring 140 med extraktor och 2½ därefter.
B230E i 240 har 129hk - B230E i 740 har 131hk. Skillnaden ligger i att 240 hade A-kam och 740 hade V-kam. 140hk med H-kam va ju i kombination med 405-topp, men även en 531-topp fungerar så klart!
Skulle rekommendera K/H-kam med 405/531-topp ihop med extraktorrör 4-2-1 och ett 2,5" fullflödessystem. Inga hisnande effektökningar men bra mycket roligare karaktär på motorn.