Sida 1 av 1

Strul med en nyköpt 240dl 86.

Postat: sön 23 jan 2011, 13:52
av Ampej
Hej och tack för ett underbart forum.

Nu har jag köpt en 240 som börjat bete sig lite udda.
När jag ska starta den kall måste jag gasa en hel del för att motorn ska hoppa igång och sen dör den direkt när jag släpper gasen, detta händer även när motorn är varm.
Tex som i dag så fick jag gasa en hel del för att inte motorn skulle dö men när jag la in D så orkade den inte riktigt rubba bilen, när den vart lite varmare så stannade jag för att tanka och samma veva när jag skulle iväg igen.
Sen en annan rolig sak är att när motorn ska starta så rör sig hastighetsmätaren i takt med att startmotorn drar runt.
Sen under färd i runt 60kmh och upp låter det ifrån motorutrymmet, som att man slår ihop 2 metall pinnar eller nåt liknande.

Skulle vara tacksam om någon kunde förklara vart tomgångsskruven sitter och sen vad det kan vara för fel.

Mvh Ambjörn

Re: Strul med en nyköpt 240dl 86.

Postat: sön 23 jan 2011, 20:50
av gnestakalle
Vilken modell av 240, vilken motor och är det förgasare eller insprut?

Mvh GK

Re: Strul med en nyköpt 240dl 86.

Postat: sön 23 jan 2011, 21:23
av Ampej
Det är en volvo 244 dl ifrån 1986 med en b230a motor så det borde ju vara förgasare på den.

Re: Strul med en nyköpt 240dl 86.

Postat: mån 24 jan 2011, 18:00
av vangabo
sitter på insuget. Efter förgasaren så säga. Den justerar du tomgången med. Jag skulle kolla så att membramet i förgasaren inte är slut. Hörs nästan som det. Jag hade fel på min tändning dessutom å då går bilen illa. mätte med stoboskop å den visade 0 grader istället för 7 grader. Du kan ju kolla tändningen med.

Re: Strul med en nyköpt 240dl 86.

Postat: ons 26 jan 2011, 18:47
av Ampej
Nu har jag kollat på förgasarmembranet och jag såg inga sprickor eller nåt på den. Provade att skruva på tomgångsskruven men det hände ingenting då. Jag vet inte riktigt vad jag ska byta för någonting men om någon har tips på vad som kan orsakar dessa symptom så säg till.

Trögstartad, måste trampa in gasen hela tiden för att få igång den och sen stå på tomgång i några minuter.
Skakar till runt 70 och 90.
Tomgången är så låg att den nästan dör trots att bilen är varm.
Händer ingenting när man ändrar på tomgångs skruven.
Detta är allt jag kommer på just nu.

Re: Strul med en nyköpt 240dl 86.

Postat: ons 26 jan 2011, 20:10
av Henke3
för att tomgångsskruven skall fungera så måste magnetventilen på insuget vara öppen när tändningen är tillslagen, har du kollat den?

Re: Strul med en nyköpt 240dl 86.

Postat: ons 26 jan 2011, 20:18
av Ampej
Nej det har jag inte gjort, hur kollar man om den är öppen? Jag kan ingenting om 240 tyvärr utan jag har bara haft 740 och 850 tidigare.

Re: Strul med en nyköpt 240dl 86.

Postat: tor 27 jan 2011, 12:01
av Henke3
det skall knäppa i den när du slår på tändningen.
om du rycker sladden på tomgång så skall motorn dö.
740 har för övrigt samma ventil

Re: Strul med en nyköpt 240dl 86.

Postat: tor 27 jan 2011, 16:39
av vangabo
Ja kolla den genom att ta väck sladden. Den ska dö direkt för då vet du att den funkar. Men kolla tändningen oxå. Den ska vara 7 grader. Min va på 0 grader och gick som en kratta på tomgången å skakade en hel del. Sen berodde skakningarna på att växellådskudden va av. Men vet inte hur de ser ut på en automatare :S